Vyučující
|
-
Pivarč Jakub, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Sociální pedagogika jako věda, obsah a postavení předmětu ve struktuře vědních disciplín, odborná terminologie a metodologická východiska sociální pedagogiky. 2. Společenská determinace výchovy, proces socializace. 3. Rodina jako výchovný a socializační činitel, klasifikace typů rodin, význam rodiny z hlediska utváření osobnosti jedince, funkce rodiny a její proměny v současnosti. 4. Prostředí a jeho vliv na jedince. Lokální prostředí, význam vrstevnických skupin, skupinová dynamika. Témata semináře: 2. Konzultace: Sociálně patologické jevy, jejich příčiny, teorie vzniku, problematika vybraných sociálně patologických jevů. Systém prevence sociálně patologických jevů. Agrese a šikana. 3. Konzultace: Sociální vyloučení - příčiny, mechanismy, rizika, důsledky. Možnosti překonávání sociálního vyloučení. Samostudium: 1. Sociální klima v pracovních týmech. Sociální role, sociální pozice, diagnostika vztahů v sociální skupině, obliba, vliv, preference, sociometrie, práce s týmem, teambuilding. 2. Sociálně patologické jevy, jejich příčiny, teorie vzniku, problematika vybraných sociálně patologických jevů. Systém prevence sociálně patologických jevů. 3. Náročné životní situace, možnosti a meze jejich zvládání, životní styl, způsob života. 4. Vybrané negativní jevy na pracovištích - mobbing, bossing. Syndrom vyhoření, jeho příčiny, rozvoj a následky. Možnosti prevence syndromu vyhoření. Diagnostika syndromu vyhoření. 5. Masmédia a jejich funkce, vliv masmédií na rozvoj osobnosti člověka, výchova a manipulace ve vztahu k médiím, mediální výchova a mediální gramotnost. 6. Subkultury a kmeny. Definice, druhy a funkce kultury. Pozitiva a negativa masové kultury. Subkultury a postmoderní kmeny, tzv. alternativní subkultury a kontrakultury. Marginalizované subkultury. 7. Mediální gramotnost a mechanismy jejího vytváření
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvedení do předmětu sociální pedagogiky jako vědní disciplíny a seznámení s cíli, metodami a prostředky tohoto oboru. Pozornost bude věnována zkoumání vztahů mezi výchovou a prostředím, studenti získají elementárních poznatky o sociální dimenzi výchovně vzdělávacího procesu. Tomu odpovídá tematický obsah předmětu zaměřený na poznávání faktorů ovlivňujících proces socializace a získávání schopností jejich pozitivního ovlivňování, poznávání různých typů sociálního prostředí, prevenci, diagnostiku a nápravu případných patologií tohoto prostředí, sociální a pedagogickou komunikaci, v neposlední řadě potom na problematiku multikulturality, vytváření příznivého sociálního klimatu školní třídy, problematiku sociálního vyloučení a další relevantní témata.
Odborné znalosti: Student zná vzájemné vztahy mezi výchovou a sociálním prostředím, důležité činitele socializace a jejich vliv na školní vzdělávání, důležité aspekty pedagogické komunikace a jejich vliv na průběh a cíle výchovně vzdělávacího procesu, sociálně patologické a rizikové jevy vyskytující se ve školním prostředí, jejich projevy a možnosti prevence. Odborné dovednosti: Student je schopen diagnostikovat na základní úrovni sociální vztahy ve školní třídě a navrhnout efektivní mechanismy jejich pozitivního ovlivňování směrem k sociální kohezi a podpoře mezi žáky, diagnostikovat projevy sociálně patologických a rizikových jevů ve školním prostředí a navrhnout způsoby jejich efektivní prevence ve vztahu k věkovým specifikům žáků, Obecné způsobilosti: Student je schopen navrhnout a realizovat aktivity směřující k posilování kompetencí žáků k adekvátní komunikaci v rámci různých sociálních situací a kooperativnímu řešení možných konfliktů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Písemná forma
|
Doporučená literatura
|
-
International Journal of Social Pedagogy. ThemPra, UK. ISSN: 2051-5804.
-
Sociální pedagogika (Social Pedagogy/Social Education). Baťova Univerzita ve Zlíně. ČR. ISSN 1805-8825..
-
Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work. Asocialce vzdělavatelů v sociální práci, ČR..
-
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Dostupné: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-440-version1- 27_bendl.pdf. Praha: PedF UK.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2.. Praha: Grada, 2014.
-
CHARFE, L., GARDNER, A. Social Pedagogy and Social Work.. New Delhi: SAGE Publication,, 2019.
-
CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P., JŮVOVÁ, A. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích [sic].. Brno: Paido, 2010.
-
INNES, M. Understanding social control: deviance, crime and social order.. Buckingham: Open University Press, 2003.
-
KNOTOVÁ, D., LAZAROVÁ, B., LOJDOVÁ, K., PEVNÁ, K. Úvod do sociální pedagogiky. Studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Dostupné https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/131846/monography.pdf. Brno: MU, 2014.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.
-
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Praha, 2001.
-
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. a kol. Etopedické propylaje I.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012.
-
SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
-
SVOBODA, Z. Sociální pedagogika. Dostupné: http://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/SOCIALNI%20PEDAGOGIKA%20-. Studijní opora Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. PF.
|