Vyučující
|
-
Pivarč Jakub, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Sociální pedagogika jako věda, obsah a postavení předmětu ve struktuře vědních disciplín, odborná terminologie a metodologická východiska sociální pedagogiky. 2. Společenská determinace výchovy, proces socializace a dosocializování. 3. Rodina jako výchovný a socializační činitel, klasifikace typů rodin, význam rodiny z hlediska utváření osobnosti jedince, funkce rodiny a její proměny v současnosti. 4. Prostředí a jeho vliv na jedince. Lokální prostředí, význam vrstevnických skupin, skupinová dynamika. 5. Sociální klima v pracovních týmech. Sociální role, sociální pozice, diagnostika vztahů v sociální skupině, obliba, vliv, preference, sociometrie, práce s týmem, teambuilding. 6. Sociálně patologické jevy, jejich příčiny, teorie vzniku, problematika vybraných sociálně patologických jevů. Systém prevence sociálně patologických jevů. 7. Náročné životní situace, možnosti a meze jejich zvládání, životní styl, způsob života. 8. Vybrané negativní jevy na pracovištích - mobbing, bossing. Syndrom vyhoření, jeho příčiny, rozvoj a následky. Možnosti prevence syndromu vyhoření. Diagnostika syndromu vyhoření. 9. Masmédia a jejich funkce, vliv masmédií na rozvoj osobnosti člověka, výchova a manipulace ve vztahu k médiím, mediální výchova a mediální gramotnost. 10. Subkultury a kmeny. Definice, druhy a funkce kultury. Pozitiva a negativa masové kultury. Subkultury a postmoderní kmeny, tzv. alternativní subkultury a kontrakultury. Marginalizované subkultury. Témata seminářů: 1. Základní pojmy sociální patologie a deviace. 2. Základní pojmy sociální patologie a deviace. 3. Problematika vymezení normy a normality. 4. Problematika vymezení normy a normality. 5. Proměny sociálně patologických jevů z hlediska vývoje. 6. Proměny sociálně patologických jevů z hlediska vývoje. 7. Zdroje a příčiny sociálně patologických jevů a deviace. 8. Zdroje a příčiny sociálně patologických jevů a deviace. 9. Sociostrukturální a sociprocesní teorie vzniku sociálně patologických jevů. 10. Sociostrukturální a sociprocesní teorie vzniku sociálně patologických jevů. 11. Sociostrukturální a sociprocesní teorie vzniku sociálně patologických jevů. 12. Agrese a násilí. 13. Agrese a násilí. 14. Suicidální jednání. 15. Suicidální jednání. 16. Závislost a zneužívání psychoaktivních látek. 17. Návykové a impulsivní poruchy. 18. Patologické jevy spojené s prostředím rodiny. 19. Působení sekt a psychická manipulace. 20. Kriminalita, delikventní chování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvedení do předmětu sociální pedagogiky jako vědní disciplíny a seznámení s cíli, metodami a prostředky tohoto oboru. Pozornost bude věnována zkoumání vztahů mezi výchovou a prostředím, studenti získají elementárních poznatky o sociální dimenzi výchovně vzdělávacího procesu. Tomu odpovídá tematický obsah předmětu zaměřený na poznávání faktorů ovlivňujících proces socializace a získávání schopností jejich pozitivního ovlivňování, poznávání různých typů sociálního prostředí, prevenci, diagnostiku a nápravu případných patologií tohoto prostředí, sociální a pedagogickou komunikaci, v neposlední řadě potom na problematiku multikulturality, vytváření příznivého sociálního klimatu školní třídy, problematiku sociálního vyloučení a další relevantní témata.
Odborné znalosti: Student zná vzájemné vztahy mezi výchovou a sociálním prostředím, důležité činitele socializace a jejich vliv na školní vzdělávání, důležité aspekty pedagogické komunikace a jejich vliv na průběh a cíle výchovně vzdělávacího procesu, sociálně patologické a rizikové jevy vyskytující se ve školním prostředí, jejich projevy a možnosti prevence. Odborné dovednosti: Student je schopen diagnostikovat na základní úrovni sociální vztahy ve školní třídě a navrhnout efektivní mechanismy jejich pozitivního ovlivňování směrem k sociální kohezi a podpoře mezi žáky, diagnostikovat projevy sociálně patologických a rizikových jevů ve školním prostředí a navrhnout způsoby jejich efektivní prevence ve vztahu k věkovým specifikům žáků, Obecné způsobilosti: Student je schopen navrhnout a realizovat aktivity směřující k posilování kompetencí žáků k adekvátní komunikaci v rámci různých sociálních situací a kooperativnímu řešení možných konfliktů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet průběžné testy
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3..
-
Kol. autorů. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6..
-
KOLÁŘ, M. Cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5..
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2..
-
KVAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: PF, 2000. ISBN 80-7067-669-8..
-
MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.
-
SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n. L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5..
|