Předmět: Školní a poradenská psychologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Školní a poradenská psychologie
Kód předmětu KSZD/SKUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
  • Sirotková Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Příčiny školní neúspěšnosti 2. Poruchy chování 3. LMD, poruchy pozornosti 4. Zdravotní handicap Témata seminářů: 2. Konzultace: 1. Týrané a zneužívané dítě 2. Řešení problémů u dětí s poruchami chování 3. Řešení problémů dětí s narušeným emočním prožíváním 4. Řešení problémů zdravotně postižených dětí Samostudium: Specifické poruchy učení Mentální postižení Pervazivní vývojové poruchy Poruchy emocí Dětské psychózy Sociokulturní handicap

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je navázat na základy vzdělání v psychologických a pedagogických disciplínách získané v předchozím bakalářském studiu tak, aby byli studenti schopni aplikovat předchozí získané poznatky při řešení výchovně vzdělávacích problémů vznikajících na středních zdravotnických školách. To předpokládá zkvalitnění orientace v navazujících disciplínách a v jejich vzájemném prolínání v prostředí školy ať již z pohledu potřeby intervence u žáka, rodiče či pedagoga.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní i písemná
Doporučená literatura
  • DRAPELA, J., V., et al. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-011-4..
  • FLEISCHMANN, O. The physical aktivity among patiens with schizophrenia. In.: B. Hátlová, M. Sörensen (Eds.): Psychomotor Therapy and Motivation for Physical Activity. UJEP Ústí nad Labem, 2016, str. 61-71, ISBN 978-80-7561-043-0.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-101-X..
  • JEDLIČKOVÁ, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004, ISBN 80-7312-038-0 ..
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1992.
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6..
  • Procházka, R. Teorie a praxe poradenské psychologie.. Praha, Grada, 2014.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9..
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.. UK, Praha, 1995. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr