Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti: Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky). 2. Současnost školní a poradenské psychologie. 3. Učitelská profese vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci). 4. Kritická místa profese. 5. Etika práce v poradenství. 6. Profesionální vztahy. 7. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující. 8. Terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie. 9. Autodiagnostika učitele. 10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení. 11. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka. 12. Situace vyplývající z práce se skupinou. 13. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka. 14. Situace vyplývající z handicapů žáka. 15. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání. 16. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi. 17. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení. 18. Specifika zpráv z poradenských zařízení.
|
-
DRAPELA, J., V., et al. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-011-4..
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997, ISBN 80-717-8063-4..
-
HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-101-X..
-
JEDLIČKOVÁ, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004, ISBN 80-7312-038-0 ..
-
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1..
-
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2..
-
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6..
-
PROCHÁZKA R., ŠMAHAJ, J., KOLAŘÍK M., LEČBYCH M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3..
-
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1992..
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 1999..
-
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4..
|