Předmět: Školní a poradenská psychologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Školní a poradenská psychologie
Kód předmětu KSZD/SKU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
  • Sirotková Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti: Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky). 2. Současnost školní a poradenské psychologie. 3. Učitelská profese vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci). 4. Kritická místa profese. 5. Etika práce v poradenství. 6. Profesionální vztahy. 7. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující. 8. Terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie. 9. Autodiagnostika učitele. 10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení. 11. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka. 12. Situace vyplývající z práce se skupinou. 13. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka. 14. Situace vyplývající z handicapů žáka. 15. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání. 16. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi. 17. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení. 18. Specifika zpráv z poradenských zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je navázat na základy vzdělání v psychologických a pedagogických disciplínách získané v předchozím bakalářském studiu tak, aby byli studenti schopni aplikovat předchozí získané poznatky při řešení výchovně vzdělávacích problémů vznikajících na středních zdravotnických školách. To předpokládá zkvalitnění orientace v navazujících disciplínách a v jejich vzájemném prolínání v prostředí školy ať již z pohledu potřeby intervence u žáka, rodiče či pedagoga.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní i písemná
Doporučená literatura
  • DRAPELA, J., V., et al. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-011-4..
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997, ISBN 80-717-8063-4..
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-101-X..
  • JEDLIČKOVÁ, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004, ISBN 80-7312-038-0 ..
  • KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1..
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2..
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6..
  • PROCHÁZKA R., ŠMAHAJ, J., KOLAŘÍK M., LEČBYCH M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3..
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1992..
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 1999..
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr