Témata přednášek: 1. Konzultace: Uvedení do problematiky speciální pedagogiky. Vymezení pojmu, předmět, cíl speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické obory a jejich charakteristika. Související vědní disciplíny. Mezioborové vztahy. Historický vývoj speciální pedagogiky a současnost. Paradigmata speciální pedagogiky 2. Konzultace: Příklady dobré praxe a vybrané soudobé inkluzivní strategie v ČR zahraničí (USA, Kanada, Finsko, etc.) Témata semináře: 3. Konzultace: Možnosti implementace inkluzivních strategií, možné bariéry. 4. Konzultace: Aplikace speciálně pedagogických metod v prostředí běžné školy, práce s žáky s potřebou podpůrných opatření, aktuální legislativa, možnosti podpory ze strany poradenských zařízení. Problematika autismu u žáků na středních školách. Samostudium: Subdisciplíny speciální pedagogiky, etiologie zdravotních postižení. Typy vývojových poruch. Vnitřní a vnější teratogenní faktory, jejich vzájemný vztah a podíl. Terapie, reedukace, kompenzace, rehabilitace, komprehenzivní rehabilitace ve speciálně pedagogické praxi.
|
-
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti soamtické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7..
-
MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995, 107 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-033-2..
-
SVOBODA, Zdeněk, Ladislav, ZILCHER, et al. Koordinátor inkluze ve škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2019. 180 s. ISBN 978-80-7561-199-4..
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu.. Praha: UK, 1992.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3..
-
VÍTKOVÁ, M. Integrativní pedagogika. Brno: Paido. 2000. ISBN 80-85931-51-3.
-
ZILCHER, L. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči osobám s postižením, Praha: Česká Andragogická Společnost, 2019, 298 s..
-
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019, 216 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6..
|