Předmět: Rehabilitace v porodní asistenci

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Rehabilitace v porodní asistenci
Kód předmětu KSZD/REHP5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Banýrová Jaroslava, Mgr.
  • Tichá Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. týden: Rehabilitace po gynekologických operacích - předoperační příprava, pooperační pohybový program. 2. týden: Rehabilitace v prevenci močové inkontinence - relaxační techniky svalů pánevního dna. 3. týden: Rehabilitace u žen po operaci prsu - pohybový program v období hospitalizace a rekonvalescence. 4. týden: Rehabilitace u žen po operaci prsu - ošetření jizvy, samovyšetřovací techniky. 5. týden: Rehabilitace v období těhotenství. 6. týden: Rehabilitace v období šestinedělí. 7. týden: Léčebná rehabilitace u premenstruačního syndromu. 8. týden: Léčebná rehabilitace v období klimaktéria. Témata seminářů: 1. týden: Relaxační techniky svalů pánevního dna. 2. týden: Pohybový program pro ženy po operaci prsu - ošetření jizvy, samovyšetřovací techniky. 3. týden: Pohybový program pro ženy po operaci prsu - pohybový program v období rekonvalescence. 4. týden: Rehabilitační plán těhotných v jednotlivých trimestrech. 5. týden: Rehabilitace v šestinedělí, pohybový program - diastáza břišních svalů, symfezeolýza. 6. týden: Plavání kojenců. 7. týden: Plavání batolat. 8. týden: Opakování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický s převahou praktických činností. Předmět v intencích porodní asistence poskytuje dovednosti a vědomosti týkající se rehabilitačních úkonů využitelných a práci porodní asistence. Cílem je souhrn zdravotnických, sociálních, ekonomických a jiných vědomostí, které směřují ke zlepšení nebo zachování funkční zdatnosti ženy, novorozence i kojence. Získané dovednosti studenti uplatní při samostatném vedení tělesné výchovy ve všech věkových obdobích ženy se zvláštním zaměřením na těhotenství a poporodní období.bdobí.
Oborové znalosti: Studentka umí popsat jednotlivé indikační oblasti s možností rehabilitační intervence, rozumí základní rehabilitační terminologii, umí definovat základní rehabilitační postupy v gynekologii a porodnictví. Oborové dovednosti: Studentka je schopna aplikovat rehabilitační postup po gynekologických operacích s břišním i vaginálním přístupem, umí aplikovat relaxační techniky používané v prevenci močové inkontinence. Umí navrhnout pohybový program pro ženy po operaci prsu, těhotné i ženy po porodu. Orientuje se v problematice plavání kojenců a batolat.
Předpoklady
Splnění požadavků předmětů s ošetřovatelskou tématikou v předcházejících semestrech.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na výuce seminářů, zápočtový test, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • aktuální články v odborných časopisech k dané problematice.
  • BECHYNĚ, M., BECHYŇOVÁ, R. Mízní otok - lymfedém, komplexní terapie. Praha: Phlebomedika, 320 s. ISBN 80-9012981-1.. ISBN 80-9012981-1.
  • ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči.. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-0211-8.
  • GÚTH, A. Léčebné metodiky pre fyzioterapeutov.1.vyd. Bratislava: LIEČREH, 2005. 472 s. ISBN 80-88932165..
  • HALADOVÁ, E. Léčebná tělesná výchova - cvičení. 1.vyd. Brno: IDVZP, 135 s.ISBN 80-7013-236-1. 1997.
  • JEBAVÁ, Z. Míčkování. Praha: Adonis, 38 s.. 1993.
  • KLENER, P. Klinická onkologie. Praha: Karolinum. 2002.. ISBN 80-246-0468-X.
  • KLUSOŇOVÁ, E., PITNEROVÁ, J. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti: (určeno zdravotním sestrám). 2. vyd. Bmo: NCONZO, 2005. 117 s. ISBN 80-701-3423-2..
  • KOL. AUTORŮ. Komplexní léčba bolesti v onkologii.. Jinočany: H+H, 1993.
  • KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1.vyd. Praha: Galén, s.r.o., 2009. 713s. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Léčebná rehabilitace. 1. vyd., Jinočany : H+H, 1994..
  • KOPECKÝ, J., SUMEROVÁ, J., KOPECKÁ, P. Rehabilitace po operacích prsů. Ostrava: Zdravotně - sociální fakulta Ostravské Univerzity, 2000. 62 s. ISBN 807042-322-6..
  • KRISTINÍKOVÁ, J. Rehabilitace v ošetřovatelství. Ostrava: OU ZSF, 2006. 59s. ISBN 80-7368-224-9..
  • LEWITT, K. Manipulační léčba v myoskeletární medicíně. Praha:Sdělovací technika, ve spolupr.sČLS JEP, 2003. ISBN 80-86645-04-5.. ISBN 80-86645-04-5.
  • MÁDLOVÁ, I. Příručka pro ošetřování pacienta s cévní mozkovou příhodou. ČAS..
  • RAŠEV, E. Škola zad. DIREKTA, 1992..
  • STAŇKOVÁ, M. Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vyd., Brno: IDV PZ, 2001. ISBN 80-7013-323-6. ISBN 80-7013-323-6.
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2.vyd., Brno: IDV PZ, 2001. ISBN 80-7013-324-4.
  • TRÁVNÍČKOVÁ - KITTLEROVÁ, O., HRADIL,V., VACEK, J. Rehabilitace pacientů s onkologickou diagnózou. Praha:Triton, 2004. 87 s. ISBN 80-7254-485-3..
  • VAŇÁSKOVÁ, E. Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody.1.vyd.Brno:NCO NZO,2004.s65.. 2004. ISBN 8070133988.
  • VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha, Grada Publishing,. 1997.
  • VORLÍČEK, J. Praktická onkologie vybrané kapitoly.1.vyd. Praha:Grada Publishing,2000.339s..
  • WESTERKAMP, R., MATERNA, A. Zdravá a pružná záda: cviky na posílení a uvolnění zad, na zmírnění bolestí, sestavy při chronických potížích s krční a bederní páteří, speciální programy pro děti a seniory, škola zad v době těhotenství, správné sezení. Praha: Ikar, 2007. 143s. ISBN 978-80-249-0929-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr