Vyučující
|
-
Zemanová Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Zdraví - definice, determinanty, zdravý životní styl. Historický vývoj stravování. Výživové zvyklosti populace. Zdraví prospěšná strava. Energetická a biologická hodnota stravy. Složení stravy a význam jednotlivých složek ve výživě člověka. Denní doporučené dávky živin. Výživová doporučení. Kojení. Výživa těhotných. Výživa kojících. 2. konzultace: Specifika výživy dětí, výživa dítěte v jednotlivých obdobích vývoje (výživa batolat, předškoláků, školáků). Školní stravování. Zásady podávání stravy dětem v jednotlivých obdobích vývoje. Výživa ve stáří. Malnutrice. Malabsorpce. Celiakie. Potravinové alergie. Anorexie. Bulimie. Obezita a obezita v dětském věku. Alternativní způsoby stravování. Výživa v prevenci neinfekčních chorob hromadného výskytu. Témata seminářů: 1. konzultace: Rizikové faktory výživy. Vliv výživy na vznik neinfekčních nemocí hromadného výskytu. 2. konzultace: Výživová pyramida a práce s tabulkami živin v praxi. Výživa v nemoci. Hodnocení nutričního stavu, nutriční screening (MUST, MNA). Samostudium: Fyziologie výživy. Bazální metabolismus. Vitaminy a avitaminozy. Minerální látky. Náhražky mateřského mléka. Systém dietního stravování. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický celek. Je úvodem do péče o základní potřebu člověka - výživu. Poskytuje ucelené informace o výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav člověka. Poukazuje na specificky zaměřenou výživu v jednotlivých obdobích života - od novorozenců až po stáří. Popsána je zásadní role výživy v primární prevenci chorob. Předmět seznamuje s rizikovými faktory výživy i s výživovými zvyklostmi populace, dále se systémem dietního stravování a výživou v nemoci.
Odborné znalosti: Student/ka prokazuje široké znalosti v oblasti výživy, zná základní potřebu denních dávek živin, vitamínů a minerálních látek ve zdraví i nemoci a jejich vhodné potravinové zdroje. Student/ka prokazuje široké znalosti v oblasti energetické potřeby organizmu, výživových nároků jedince s ohledem na věk, pohlaví a zdravotní stav. Student/ka zná a propaguje kojení jako nejvhodnější výživu novorozence. Student/ka prokazuje široké znalosti v oblasti výživy, zná význam výživy pro celkový zdravotní stav člověka, umí pojmenovat nemoci spojené s výživou, jakou je např. obezita, malnutrice, podvýživa atd. Odborné dovednosti: Student/ka umí stanovit výživové potřeby nemocných se zřetelem na vývojové zvláštnosti dětí. Student/ka dovede zhodnotit stav výživy, edukovat pacienta o významu výživy, umí pojmenovat základní dietní systém v nemocnicích. Student/ka umí objektivně zhodnotit alternativní způsoby výživy z hlediska výživových potřeb. Obecné způsobilosti: Student/ka je schopen/schopna srozumitelně a přesvědčivě sdělovat informace o výživě a upravit jídelníček dle potřeb klienta.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Požadavky pro získání zápočtu: Docházka: 80% docházka na semináře, aktivita na seminářích Požadavky pro zkoušku: Po splnění podmínek zápočtu může student přistoupit k ústní zkoušce.
|
Doporučená literatura
|
-
HRONEK, M., BAREŠOVÁ, H. Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi, 2012. ISBN 978-80-87250-20-4..
-
KASPER, H., BURGHARDT, W. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015. ISBN-978-80-247-4533-6..
-
Kudlová, E., Mydlilová, A. Výživové poradenství u dětí do dvou let. Praha: Grada, 2005. ISNB: 80-247-1039-0..
-
MULLEROVÁ, D. a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha. 2019. ISNB 978-80-246-2510-2.
-
PROVAZNÍK, K. a kol. Manuál prevence v lékařské praxi. Praha: UK, 2009. ISBN 80-7071-135-3..
-
SVAČINA, Š. 2013. Obezitologie a teorie metabolického syndromu. Praha. Triton. ISBN: 978-80-7387-678-4. ISBN 978-80-7387-678-4..
-
ZLATOHLÁVEK, L., a kol. 2019. Klinická dietologie a výživa. Praha. ISBN 978-80-88129-03-5..
|