Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením. 2. Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod - fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení. 3. Didaktická rekonstrukce - didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií. 4. Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritická analýza moderních trendů řízení učebního procesu žáka. Konstruktivistická výuka a její varianty, problémová a heuristická výuka, badatelsky orientovaná výuka, pojmové mapování. Samostudium: 1. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení. 2. Individuální charakteristiky učícího se jedince - vnitřní poznatkové systémy žáků, jejich utváření, geneze a ovlivňování, dětská pojetí a práce s dětskými pojetími ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky dětských pojetí. Strategie překonávání miskoncepcí. 3. Vztah autoregulovaného učení a metakognice, komponenty metakognice, ontogeneze - vývojová psychologie a metakognitivní rozvoj, diagnostika metakognitivního potenciálu učícího se jedince - přístupy při zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti. 4. Možnosti a limity záměrné intervence s cílem rozvoje metakognitivního potenciálu učícího se jedince. Výběr vhodných metod a forem edukace, rozvoj autoregulačních strategií.
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů obecné didaktiky a pedagogické psychologie. Učení je v předmětu objasňováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se žáků.
Odborné znalosti: - student popíše základní anatomickou stavbu centrální nervové soustavy a vysvětlí základní fyziologické procesy v mozku (vznik a přenos nervového vzruchu) včetně principů metod zkoumání těchto procesů, - student charakterizuje jednotlivé typy paměti a uvede faktory, které kvalitu paměti ovlivňují, u vybraných faktorů navrhne možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Odborné dovednosti: - student uvede různé klasifikace stylů učení a jednotlivé styly charakterizuje, včetně jejich projevů v reálném edukačním prostředí, - student vysvětlí, co jsou strategie a taktiky učení a jak souvisí s učebními a kognitivními styly, - student podrobně charakterizuje dětská pojetí a jejich genezi. Obecné způsobilosti: - student uvede teoretické koncepty didaktické rekonstrukce a popíše způsob práce s didaktickou rekonstrukcí v reálné edukační praxi.
|
-
BUZAN, T. Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking. New Edition.. Watkins Publishing Ltd,, 2018.
-
DUCHOVIČOVÁ, J. Neurodidaktický a psychodidaktický kontext edukácie.. Nitra: UKF, 2010.
-
GEAKE, J., G. The brain at school: Educational neuroscience in the classroom.. Berkshire: Open University Press, 2009.
-
HATTIE, J. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London, Taylor & Francis, 2009.
-
JENSEN, E. Brain-based learning: The new paradigm of teaching. Thousand Oaks: Corwin, 2008.
-
KARPUDEWAN, M., MD ZAIN, A., N., CHANDRASEGARAN, A., L. Overcoming Students' Misconceptions in Science.. Singapore: Springer, 2017.
-
NOVOTNA, J. Critical Thinking in Education.. STS Science Centre: London, 2014.
-
PETLÁK, E., TRNÍKOVÁ, J. Neurodidaktika a vyučovanie: Úvod do problematiky mozgovokompatibilného učenia. Norderstedt: GRIN Verlag, 2010.
-
PREISS, M., a J. KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.. 2009.
-
ŘÍČAN, J. Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi.. MOst: Hněvín, 2016.
-
SIGUNE-MARIA, L. Procesy učení ve světle neurologického výzkumu.. Tübingen: Neurodidaktický institut, 2009.
-
SOBEL, C. P., LI, P. The Cognitive Sciences: An Interdisciplinary Approach. SAGE Publications, Inc., 2013.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha Grada, 2011, ISBN: 978-80-247-3341-8.. Praha Grada, 2011.
-
VEENMAN, M., V. Thinking about metacognition improves thinking. In R. WEGERIF, L. LI, & J.C. KAUFMAN (Eds.), The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking, (pp. 280-288).. New York and London: Routledge, 2015.
|