Vyučující
|
-
Škoda Jiří, prof. PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením. 2. Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením. 3. Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod - fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení. 4. Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod - fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení. 5. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení. 6. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení. 7. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu., diagnostika stylů učení. 8. Individuální charakteristiky učícího se jedince - vnitřní poznatkové systémy žáků, jejich utváření, geneze a ovlivňování, dětská pojetí a práce s dětskými pojetími ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky dětských pojetí. Strategie překonávání miskoncepcí. 9. Didaktická rekonstrukce - didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií. 10. Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritická analýza moderních trendů řízení učebního procesu žáka: konstruktivistická výuka a její varianty, problémová a heuristická výuka, badatelsky orientovaná výuka, pojmové mapování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů obecné didaktiky a pedagogické psychologie. Učení je v předmětu objasňováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se žáků.
Odborné znalosti: - popíše základní anatomickou stavbu centrální nervové soustavy a vysvětlí základní fyziologické procesy v mozku (vznik a přenos nervového vzruchu) včetně principů metod zkoumání těchto procesů, - charakterizuje jednotlivé typy paměti a uvede faktory, které kvalitu paměti ovlivňují, u vybraných faktorů navrhne možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Odborné dovednosti: - uvede různé klasifikace stylů učení a jednotlivé styly charakterizuje, včetně jejich projevů v reálném edukačním prostředí, - vysvětlí, co jsou strategie a taktiky učení a jak souvisí s učebními a kognitivními styly, - podrobně charakterizuje dětská pojetí a jejich genezi. Obecné způsobilosti: - uvede teoretické koncepty didaktické rekonstrukce a popíše způsob práce s didaktickou rekonstrukcí v reálné edukační praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet průběžné testy
|
Doporučená literatura
|
-
CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6..
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.
-
FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6..
-
Ganong, W. F. Přehled lékařské fyziologie. 20. vydání. Praha: Galén, 2005, ISBN: 80-7262-311-7 .. Praha: Galén, 2005.
-
Janíková, M., Vlčková, K. et al. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009, ISBN 978-80-7315-180-5.. Brno: Paido, 2009.
-
Koukolík, F. Mozek a jeho duše. 3. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Galén 2005, ISBN 97-8807-262-314-3.. 1997.
-
Kulišťák, P. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-891-3.. 2003. ISBN 80-7178-554-7.
-
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 2001. ISBN 80-244-0294-7.. 2001. ISBN 80-244-0294-7.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7..
-
Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha. 1996, ISBN 80-200-0592-7.. 1996.
-
PREISS, M., KŘIVOHLAVÝ, J. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada Publishing, 2009, ISBN: 978-80-247-2738-7.. Praha: Grada Publishing, 2009.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha Grada, 2011, ISBN: 978-80-247-3341-8.. Praha Grada, 2011.
-
VESTER, F. Myslet, učit se a zapomínat? Plzeň: Fraus, 1997, ISBN 80-85784-79-3..
|