Vyučující
|
-
Mičíková Lucia, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky předmětu Základy prevence 2. Historický přehled o prevenci onemocnění a poruch zdraví. 3. Rozdělení prevence. 4. Legislativa v problematice prevence. 5. Zdravotní stav obyvatel. 6. Zdravotní politika a její význam v prevenci 7. Prevence jako součást zdravotní politiky - národní úroveň. 8. Prevence jako součást zdravotní politiky - mezinárodní úroveň. 9. Přístupy a aspekty zdraví populace a populačních skupin. 10. Hodnocení zdraví populace, globální zátěž nemocemi. 11. Prevence jako součást podpory zdraví. 12. Zdravotně sociální prevence. 13. Faktory ovlivňující zdraví populace. 14. Chronická neinfekční onemocnění a jejich prevence. 15. Výchova ke zdraví a její význam v prevenci. 16. Edukace pacientů/klientů. Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Preventivní programy na mezinárodní úrovni a jejich implementace do praxe 2. Preventivní programy na národní úrovni a jejich implementace do praxe (Zdraví 2030) 3. Intervenční programy 4. Screeningové programy zaměřené na prevenci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti se seznámí se základy prevence s ohledem na ochranu a podporu zdraví populace a s legislativním vymezením problematiky na národní a mezinárodní úrovni. Přestaveny budou přístupy ke zdraví a aspekty zdraví populace a populačních skupin, hodnocení zdraví a prevence jako součást podpory zdraví.
Odborné znalosti: Student umí pojmenovat základní vymezení problematiky prevence a její rozdělení. Dokáže popsat legislativní vymezení na národní úrovni. Umí popsat významné preventivní programy na národní a mezinárodní úrovni a jejich implementaci do praxe. Umí pojmenovat a vysvětlit faktory ovlivňující zdraví a jejich význam z hlediska prevence. Odborné dovednosti: Student dokáže připravit návrh intervenčního a screeningového programu a zhodnotit jejich aplikace do praxe výběrem vhodné populační skupiny. Umí identifikovat implementaci preventivních programů z hlediska jednotlivých populačních skupin. Obecné způsobilosti: Student rozumí základům prevence s ohledem na veřejné zdravotnictví. Je obeznámen s legislativním rámcem, jakož i postavením prevence v národním a mezinárodním prostředí. Identifikuje rizikové faktory, které mají vliv na chronická neinfekční onemocnění. Zná základní metody, prostředky a formy výkonu prevence a pozitivního ovlivnění zdravotního
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet, zkouška Průběžné testy, ústní zkoušení
|
Doporučená literatura
|
-
STRATEGICKÝ RÁMEC ROZVOJE PÉČE O ZDRAVÍ V ČESKÉ REPUBLICE DO ROKU 2030. Dostupné na internetu: https://zdravi2030.mzcr.cz/.
-
GAVUROVÁ, B., BARTÁK, M. Prístupy k poznávaniu zdravotnej politiky a ekonomiky. 2021 Košice: Technická univerzita v Košiciach, 107s. ISBN 978-80-553-2717-4..
-
Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
RUSNÁK, M., et. al. Propedeutika epidemiológie. Trnavská univerzita, 624s. ISBN 978-80-568-0148-2.
-
ŠULCOVÁ, M. et al. Verejné zdravotníctvo. Bratislava: Veda, 2012, ISBN 978-80-224-1283-4.
-
Zákon č. 258/2000 Sb.. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
|