Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KSZD/PPUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pešout Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Wedlichová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Behavioristické principy učení ve výuce a výchově 4. Teorie kognitivního vývoje 5. Teorie zpracování informací 6. Sociálně kognitivní perspektivy 7. Motivace ve vyučování 8. Výukové metody Témata semináře: 2. Konzultace: 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Behavioristické principy učení ve výuce a výchově 4. Teorie kognitivního vývoje 5. Teorie zpracování informací 6. Sociálně kognitivní perspektivy 7. Motivace ve vyučování 8. Výukové metody 3. Konzultace: 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Behavioristické principy učení ve výuce a výchově 4. Teorie kognitivního vývoje 5. Teorie zpracování informací 6. Sociálně kognitivní perspektivy 7. Motivace ve vyučování 8. Výukové metody Samostudium: 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Behavioristické principy učení ve výuce a výchově 4. Teorie kognitivního vývoje 5. Teorie zpracování informací 6. Sociálně kognitivní perspektivy 7. Motivace ve vyučování 8. Výukové metody

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Hlavním cílem výuky je položit základy psychologické přípravy v oblasti psychologie učení a výchovy a společně s dalšími odbornými disciplínami formovat profesní kompetenci pro vedení druhých v sociálním styku. Studenti si osvojí základní principy učení v oblasti psychomotorické, rozumové, sociální a emociální, sociálně psychologické a psychohygienické podmínky učení. Poznají vývoj osobnosti učícího se i toho, kdo na něj působí, ve spojení s procesem rozvoje kognitivní svébytnosti žáků. Seznámí se s technikami výchovy charakteru, funkcí svědomí a znaky étosu a morálky při výkonu profese.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní i písemná
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-640-3..
  • ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X.
  • Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: UK, 1993.
  • Čáp, j.:. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy.. Praha, 1998.
  • ĎURIČ, L. Tvořivé myšlení a psychologie. Praha. SPN 1990..
  • ĎURIČ, L. Úvod do pedagogické psychologie. Praha, SPN, 1977..
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997, ISBN 80-717-8063-4..
  • HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1..
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál., 1996.
  • ŠTĚCH, S. Škola stále nová. Praha, Karolinum, 1992, ISBN 80-7066-673-0..
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr