Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KSZD/PPU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pešout Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Pilousová Alena, PhDr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Podstata učení. 4. Druhy učení a taxonomie základních druhů učení. 5. Charakteristika základních druhů lidského učení. 6. Proces a zákony učení. 7. Podmínky učení. 8. Formy, metody a techniky vyučování. 9. Učení a vyučování v systému sociální interakce. Psychologie školní třídy. 10. Osobnost učitele. Pedagogické kompetence. 11. Osobnost žáka - studenta. Věkové a individuální rozdíly. 12. Psychologie vzdělávání. Koncepce a kritéria vzdělávání. 13. Psychologie výchovy. Pojetí výchovy v některých psychologických směrech. Vliv výchovného působení na rozvoj osobnosti. Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. 2. Metodologie pedagogické psychologie. 3. Podstata učení. 4. Druhy učení a taxonomie základních druhů učení. 5. Charakteristika základních druhů lidského učení. 6. Proces a zákony učení. 7. Podmínky učení. 8. Formy, metody a techniky vyučování. 9. Učení a vyučování v systému sociální interakce. Psychologie školní třídy. 10. Osobnost učitele. Pedagogické kompetence. 11. Osobnost žáka - studenta. Věkové a individuální rozdíly. 12. Psychologie vzdělávání. Koncepce a kritéria vzdělávání. 13. Psychologie výchovy. Pojetí výchovy v některých psychologických směrech. Vliv výchovného působení na rozvoj osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Hlavním cílem výuky je položit základy psychologické přípravy v oblasti psychologie učení a výchovy a společně s dalšími odbornými disciplínami formovat profesní kompetenci pro vedení druhých v sociálním styku. Studenti si osvojí základní principy učení v oblasti psychomotorické, rozumové, sociální a emociální, sociálně psychologické a psychohygienické podmínky učení. Poznají vývoj osobnosti učícího se i toho, kdo na něj působí, ve spojení s procesem rozvoje kognitivní svébytnosti žáků. Seznámí se s technikami výchovy charakteru, funkcí svědomí a znaky étosu a morálky při výkonu profese.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet, zkouška průběžné testy, ústní zkoušení
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R.L., ET AL. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.. Praha: Portál, 2003.
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • ČÁP J. Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum Praha, 1993, ISBN 80-7066-534-3..
  • ČÁP J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1996, ISBN 80-85866-15-3 .. Praha, 1996.
  • ĎURIČ, L. Tvořivé myšlení a psychologie. Praha. SPN 1990..
  • Ďurič, L. Úvod do pedagogické psychologie. Praha, SPN, 1977.. Praha, SPN, 1977.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178626-8.
  • HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1..
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996, ISBN 80-7178-022-7..
  • ŠTĚCH, S. Škola stále nová. Praha, Karolinum, 1992, ISBN 80-7066-673-0..
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr