Vyučující
|
-
Pánek Martin, MUDr. Ing.
-
Holečková Linda, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Úvod, organizace současné neonatologie a perinatologie 2.Observace novorozence po porodu. 3.První ošetření novorozence. Resuscitace novorozence. 4.Výživa novorozence 5.Fyziologie novorozeneckého období 6.Patologie novorozeneckého období. Vývojové vady novorozence. 7.RDS syndrom, UPV Novorozenec s nízkou porodní hmotností Témata cvičení: 1.První ošetření novorozence. Screening u novorozence. Zajišťování teplotního prostředí 2.Výživa novorozence - přirozená a umělá. Alternativní techniky výživy, banky mateřského mléka. 3.Ošetřovatelský proces u novorozence při oxygenoterapii. 4.Distenzní léčba a UPV u novorozence. 5.Ošetřovatelský proces u novorozence se žloutenkou. Ošetřovatelský proces u novorozence s vybranými VVV. 6.Hodnotící metodiky a techniky v neonatologii. Ošetřovatelský proces u novorozence s bolestí. 7.Ošetřovatelská problematika NNPH
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je profilujícím teoreticko-praktickým předmětem, který poskytuje studentům komplexní poznatky z péče o novorozence. Klinická část předmětu se věnuje základním anatomickým a fyziologickým poznatkům o novorozenci, klasifikuje novorozence dle klinického stavu na fyziologického, rizikového či patologického, včetně příčin a možností vysoce specializované péče. Studenti získávají základní dovednosti vyplývající z kompetencí porodní asistentky a těmi jsou: první ošetření fyziologického novorozence po porodu, péče o novorozence v poporodním období.
Odborné znalosti: Student umí definovat fyziologického novorozence, umí obsáhleji popsat rozdíl mezi fyziologickým a patologickým novorozencem, zvládne zhodnotit stav novorozence pomocí různých hodnotících škál vhodných pro novorozence, dokáže vyjmenovat výhody kojení, vysvětlit zásady, výhody a metody oxygenoterapie, orientuje se v platné legislativě v péči o matku a dítě, umí popsat pravidla a zásady poskytování resuscitace novorozenci. Odborné dovednosti: Student umí provést základní ošetřovatelské výkony u novorozence (první ošetření novorozence, resuscitace novorozence), dokáže zhodnotit adaptaci novorozence, zahájit včasnou a kvalitní resuscitaci novorozence, zvolit vhodných škálovacích technik u novorozence. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80% účast na cvičení Zkouška: ústní
|
Doporučená literatura
|
-
http://www.cnna.cz/sekce-a-regiony/45/.
-
http://www.neonatologie.cz/doporuceni-cneos/.
-
http://www.neonatology.cz/doporuceni-a-postupy.
-
http://www.upmd.cz/wp-content/uploads/2014/01/doporucene-postupy.pdf.
-
WHO. Infant and Young Child Nutrition: Global Strategy on infant and young child feeding. ? 2014. [online].[cit. 8. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.who.int/nutrition/ topics/global_strategy/en/.
-
FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. et al. 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-547-1. ISBN 978-80-7013-547-1.
-
MITROVÁ, K., BRONSKÝ, K.. Vědecké důkazy o prospěšnosti výživy mateřským mlékem. Česko-slovenská pediatrie. 69(1), 39-46. 2014. ISSN 0069-2328.
-
MYDLILOVÁ, A., 2013. Kojení donošených novorozenců. Česká gynekologie: Doporučené postupy v neonatologii. Praha: Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. 76 (1), 95-97. ISSN 1210-7832..
-
POKORNÁ, A., KAMENÍKOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, V., 2016. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi. 17(5), 313-317. ISSN 1803-5264.
-
STRAŇÁK, Z., CHRÁSKOVÁ, J., LAMPLOTOVÁ, L., 2014. Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: FZS Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-727-2. ISBN 978-80-7414-727-2.
-
STRAŇÁK, Z., JANOTA, J. 2015. Neonatologie. Praha: MF. ISBN 978-80-204-3861-4. ISBN 978-80-204-3861-4.
|