Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: Témata seminářů: 1. Úvod do komunitní péče, systém péče o ženu v ČR, možnosti spolupráce, legislativa a plánované změny 2. Práce porodní asistentky v komunitní sféře ? její kompetence, znalosti a dovednosti 3. Příprava cvičební lekce ? edukace ženy o vhodných pohybových aktivitách, vlastní cvičení 4. Edukace ženy v prevenci zánětlivých gynekologických onemocnění a sexuálně přenosných nemocí, tvorba edukačního / intervenčního programu 5. Péče o ženu a její rodinu při perinatální ztrátě ? legislativa, možnosti rozloučení, psychická podpora vč. fází truchlení, komunikační dovednosti 6. Simulace ? péče o ženu ve všech dobách porodních, včetně analýzy vaginálního vyšetření, hodnocení CTG a OPP, podpora a edukace ženy v nefarmakologických metodách tišení bolesti v první době porodní, odvedení porodu, ošetření případného poranění a ošetření novorozence; studentka po celou dobu hodnotí fyziologii, suspekci případně patologii během porodu 7. Práce komunitní porodní asistentky ? rozhovor s komunitní porodní asistentkou z terénu, vytyčení hlavních oblastí péče, legislativních norem pro podnikání v této oblasti, spolupráce s úřady všech úrovní, individualizovaná péče o ženu Aktivity: Odkaz do FZS Moodle Profesní organizace UNIPA, ČKPA
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí profilujícího základu studijního programu Porodní asistence. Podstatná část je věnována primární péči, její organizaci v systému našeho zdravotnictví a pozici porodní asistentky v ambulantní péči. V komunitní péči se studenti zaměřují na samostatnou práci v komunitě ženy, na spolupráci s rodinou ženy. Důraz je kladen na edukaci v oblasti plánování rodičovství, prevence přenosných nemocí, zdravotní výchovy a dalších programů, jež mají velký význam pro zdraví celé komunity. V rámci komunity se studenti zaměřují na spolupráci s dalšími subjekty, které si kladou za cíl přizpůsobit odbornou péči dle aktuálních potřeb členů komunity, především však ženy a její rodiny.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti v oblasti primární péče o ženu. Definuje pozici porodní asistentky v primární péči. Prokazuje široké znalosti v oblasti edukačního procesu. Odborné dovednosti: Student umí identifikovat rizikové faktory v životě ženy a její rodiny. Student umí posoudit přirozené prostředí ženy, její rodiny a celé komunity. Student umí na konkrétní odborné téma aplikovat edukační proces zaměřený na ženu, její prostředí, komunitu a rodinu. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě a její rodině informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80 % účast na seminářích, vypracování zadané práce, práce v hodinách, účast na sebevzdělávací certifikované akci Hodnotící metody: Odevzdání zadané individuální práce, práce a aktivita ve výuce (příprava lekce cvičení, tvorba intervenčního / edukačního programu), doložení certifikátu o účasti na vzdělávací akci
|
Doporučená literatura
|
-
MZ ČR. Zákon 55/2011, §72..
-
JANOTA, J. a Z. STRAŇÁK, 2023. Neonatologie. 3. vydání. Praha: EEZY. Medicína (EEZY Publishing). ISBN 978-80-88506-07-2..
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro porodní asistentky. Brno: NCONZO, 2009 REPKOVÁ, A. et at.: Gynekologické ošetřovatelství. Martin: Osveta, 2006. ISBN 88- 0632- 36-4.. ISBN 88- 0632- 36-4.
-
ODENT, M., 2017. Potřebujeme porodní asistentky? Praha: Maitrea. ISBN 978-80-7500-300-3..
-
ROZTOČIL, A. a kol. Moderní porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5753-7..
-
SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 9788024735924. ISBN 9788024735924.
-
ŠTROMEROVÁ, Z. Péče porodní asistentky o těhotnou a rodící ženu v prostředí mimo porodnici.. Praha: Porodní dům U čápa, o.p.s., 2008.
|