Okruhy z psychologie - příklady: 1. Učení a jeho pojetí v pedagogické psychologii - definice učení, obecné zákony učení a typy učení (pojetí Kuliče, tradiční pojetí učení, senzomotorické učení, učení poznatkům, učení metodám řešení problémů, sociální učení). 2. Psychologické aspekty hodnocení učebního výkonu žáka - funkce hodnocení, objektivita a subjektivita hodnocení, zásady pedagogicko-psychologického hodnocení (Helus), chyby při vnímání a hodnocení žáků (chyby sociální percepce), Motivace k učebnímu výkonu - Hrabal ml., Pavelková - základní typy potřeb, ovlivňování učební motivace, kauzální atribuce. 3. Determinace duševního vývoje, předmět studia a principy současné vývojové psychologie, standardní vývojové modely (konstantní, akcelerovaný, retardovaný, negativní vývojový trend), nestandardní typy a poruchy vývoje, biologické a sociální determinační teorie psychického vývoje, periodizace vývoje (Piaget, Freud, Erikson). Okruhy z pedagogiky - příklady: 1. Činitelé působící na formování osobnosti člověka Rozvoj jedince jako výslednice vlivu různých podmínek. Člověk (genotyp, vrozené dispozice, fenotyp), prostředí, výchova. Vzájemné propojení periodizace vývoje a výchovy. Saturace základních potřeb. Sociální identifikace. Vztah zrání, vývoj, učení. 2. Výchovný cíl, jeho vymezování, společenská podmíněnost. Autenticita, vnitřní integrace a socializace jako obecný cíl výchovy. Individualizace a socializace. Jedinec jako subjekt a objekt výchovy. Pojetí cíle výchovy jako faktoru odrážejícího společenské potřeby. 3. Preference, hodnoty, hodnotový systém a výchova Utváření sociálních hodnot a norem. Preference, hodnota, ego angažovanost. Hodnotový systém a hodnotová orientace, referenční rámec ega. Interiorizace sociálních norem, význam morálního vývoje člověka, stadia morálního vývoje člověka. Vztah mravních norem a morálky jedince. Možnosti působení pedagoga v oblasti ovlivňování hodnotového systému osob, s nimiž pracuje
|
Na konci studia v navazujícím magisterském studijním oboru učitelského zaměření konají studenti státní zkoušku z pedagogiky a psychologie (jeden předmět). SZ z pedagogiky a psychologie má dvě části, část pedagogickou a část psychologickou. Státní zkouška z pedagogiky a psychologie představuje vyvrcholení celé pedagogické a psychologické přípravy a měla by prokázat odborné profesní kompetence budoucích učitelů. Požadavky ke zkoušce zahrnují znalost studijních okruhů; dovednost orientovat se v daných pedagogických situacích (analyzovat je, komentovat, navrhnout řešení nebo případné alternativy řešení a jejich důsledky a především teoreticky zdůvodnit navržené přístupy na základě pedagogických a psychologických poznatků); znalost vybrané monografické literatury (ke zkoušce bude nutné přinést vlastní seznam - studentské portfolio studovaných monografií, studií, odborných statí, článků a výzkumných zpráv). Při uvažování o řešení předložených pedagogických situací se studenti soustředí na jejich teoretické zázemí tak, aby byli schopni také fundovaně teoreticky analyzovat danou situaci z pedagogického a psychologického hlediska. U každého okruhu je doplněna doporučená literatura, popř. i literatura rozšiřující. Na volbě každého studenta je, kterému autorovi dá přednost, zajímá nás odůvodnění.
|