Témata přednášek: 1. Úvod do obecné psychologie. Historie vzniku psychologie. 2. Osobnost, struktura osobnosti, teorie osobnosti, typologie osobnosti. 3. Vnímání a jeho poruchy. 4. Myšlení a jeho poruchy. 5. Emoce e jejich poruchy. 6. Paměť, pozornost a jejich poruchy. 7. Vědomí a jeho poruchy. 8. Frustrace a deprivace. 9. Konflikty. 10. Stres. 11. Vyhoření u zdravotníků a prevence vyhoření. 12. Zápočtový test Témata seminářů: 1. Vývoj jedince z pohledu klasické periodizace 2. Vývoj jedince z hlediska řešení psychosociálních konfliktů (Erikson) 3. Vývoj jedince z hlediska řešení psychosociálních konfliktů (Erikson) 4. Vývoj rodiny z hlediska tranzitorních a netranzitorních krizí 5. Dysfunkční rodiny 6. Dysfunkční rodiny 7. Problematika socializace jedince 8. Problematika socializace jedince 9. Mechanismy socializace 10. Činitelé socializace 11. Problematika zanedbávaného, týraného a zneužívaného dítěte
|
Cílem kurzu je získat přehled o pluralitě přístupů v psychologii, osvojit si poznatky o vývoji psychologického myšlení, poskytnout vhled do psychologického pojmosloví, orientovat se v základních psychologických poznatcích jednotlivých disciplín a jejich oblastech zájmů a poskytnout studentům základy, na které se navazuje v dalších studijních předmětech. Vývojová psychologie: Cílem předmětu je dále prohloubit poznatky o procesu utváření lidského jedince. Kurz seznamuje posluchače se strukturou, dynamikou a genezí osobnosti, s jednotlivými vývojovými fázemi v životě člověka, činiteli duševního vývoje a psychosociálními potřebami jednotlivých věkových období. Těžiště výuky spočívá v pochopení vývoje a jeho zákonitostí v závislosti na podmínkách, věkových zvláštnostech, dále poznání možností vzdělávání a výchovného působení. Posluchači získají přehled o vývoji osobnosti jako celku i o konkrétních specifických obdobích ontogeneze včetně jejich diagnostiky.
Odborné znalosti: Studenti mají znalosti v oblasti pojímání a vymezování osobnosti. Studenti se orientují v hlavních teoretických přístupech k osobnosti podle obsahového důrazu a metodologických předpokladů. Odborné dovednosti: Student dovede postihnout rizika sociálního začleňování. Umí aplikovat a rozvíjet principy duševního zdraví a zohlednit ve své profesi specifika funkčních a dysfunkčních rodin. Dovede eliminovat negativní vliv NŽS. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti z oblasti psychologie osobnosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
-
Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. Ústí nad Labam. ISBN 978-80-7414-348-9.
-
Helus, Z., Hraba, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáka.. Praha, SPN, 1979.
-
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie 1. díl. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.
-
NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7..
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2020. ISBN 978-80-7553-842-0.. ISBN 80-7178-308-0.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie , Portál, Praha 2000. Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
VOSTRÝ, M.; LANKOVÁ, B.; PEŠATOVÁ, I.; FLEISCHMANN, O.; JELÍNKOVÁ, J. Nonpharmacological Compensation of Aggressive Behavior of Individuals with Moderate Intellectual Disability and Behavioral Disorders-A Case Study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 9116. https://doi.org/10.3390/ ijerph19159116.
-
ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.
|