Vyučující
|
-
Škoda Jiří, prof. PhDr. Ph.D., MBA
-
Černý Martin, PhDr. Ing. MSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Předmět obecné didaktiky 2. Soudobé vzdělávací teorie 3. Modernizační a inovativní trendy ve vyučování 4. Profil učitele základní a střední školy Témata semináře: 2. Konzultace: 1. Obsah vzdělávání, jeho kodifikace a proměny, kurikulární reforma a její principy, pedagogická znalost obsahu 2. Výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. Taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů 3. Organizační formy vyučování z hlediska času, z hlediska počtu vyučovaných jedinců, z hlediska místa 4. Vyučovací metody a kritéria jejich třídění; aktivizační metody výuky; aktuální didaktické trendy z hlediska metod. 3. Konzultace: 1. Pedagogická diagnostika, její význam, funkce, metody, diagnostický proces a jeho závěry a doporučení. 2. Hodnocení ve výuce, význam hodnocení, typy hodnocení, vlastnosti hodnocení, subjektivní zdroje chyb. 3. Neprospěch žáka a jeho příčiny, biologické, psychologické a sociální, práce s neprospívajícím žákem. Samostudium: 1. Didaktické prostředky - pomůcky, učebnice, ICT ve výuce; didaktické modelování a experimentování. 2. Pedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikace. 3. Didaktické testování, druhy testů, typy testových položek, vlastnosti testu, zásady tvorby teacher-made testů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické na řízení výchovně vzdělávacího procesu. Semináře z obecné didaktiky budou orientovány na samostatnou tvůrčí činnost studentů, kteří tak získají potřebné dovednosti v oboru. Účelem seminářů, které navazují na přednášky z obecné didaktiky, bude praktické zpracování vybraných témat. Hlavní náplň seminářů bude tvořit praktická aplikace probíraných okruhů na zvolená témata dle aprobací studentů, případně rozbor problémů s daným tématem spojených. Cílem seminářů je seznámení studentů se základní didaktickou literaturou a dále aby zvládli teoreticky probraná témata prakticky realizovat v rámci předmětů středoškolské výuky, a tím jednak získali základní pedagogické dovednosti nezbytné pro svoje profesní uplatnění a dále pochopili význam obecné didaktiky pro své další pedagogické studium.
Odborné znalosti: Student popíše systém kurikulárních dokumentů v ČR, vysvětlí základní principy kurikulární reformy, popíše nemateriální a materiální didaktické prostředky, vymezí organizační formy a vyučovací metody; popíše význam a funkce hodnocení ve výuce, definuje subjektivní zdroje chyb v hodnocení a charakterizuje metody získávání zpětné vazby; popíše proces pedagogické diagnostiky, základní diagnostické metody Odborné dovednosti: Student určí možnosti jejich použití v rámci edukačního procesu, specifikuje soudobé inovativní trendy ve výuce, charakterizuje vybrané metody řízení učební činnosti žáků. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat získané poznatky do oblasti oborově didaktické problematiky, tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci vyučovacích hodin a reflektovat soudobé trendy a poznatky v rámci řízení učební činnosti žáků, aplikovat získané poznatky v konkrétních pedagogických situacích, systematicky měřit a objektivně hodnotit výsledky výuky žáků, navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit diagnostický proces, přijmout adekvátní závěry, spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Ústní i písemná
|
Doporučená literatura
|
-
CARBONNIER, G., CARTON, M., KING, K. Education, Learning, Training. Critical Issues for Development.. Nijhoff: Brill, 2014.
-
CLARK, R. Evidence-Based Training Methods: A Guide For Training Professionals. Association for Talent Development,. 2014.
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky.. Brno: MU, 2016.
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: PAIDO, 2009.
-
JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
-
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: Co pro to mohou udělat jejich učitelé.. Praha: Portál, 2013.
-
MAZÁČOVÁ, M. Vybrané problémy obecné didaktiky.. Praha: UK, 2014.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Praha: Wolters-Kluwer, 2016.
-
MOORE, A. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture (Key Issues in Teaching and Learning).. New York: Routledge Falmer, 2001.
-
PRICE, K., M. Planning Effective Instruction: Diversity Responsive Methods and Management.. Boston: Cengage Learning, 2014.
-
SLAVÍK, J. - JANÍK, T. - NAJVAR, P. - KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika.. Brno: muniPRESS, 2017.
-
TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení.. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: Pro studium a praxi.. Praha: Grada, 2014.
|