Předmět: Metody výzkumu ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Metody výzkumu ve zdravotnictví
Kód předmětu KSZD/MVG5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do vědecké terminologie, výzkum základní a aplikovaný, pokus a šetření. 2. Vybrané etické otázky vědecké práce ? etický kodex, informovaný souhlas, Good Clinical Practice. 3. Specifika kvalitativního výzkumu ve zdravotnictví. Specifika kvantitativního výzkumu ve zdravotnictví. 4. Experiment ? typy designu. Metody pozorování, hloubkové rozhovory. 5. Single case experimental designe, transkripce, tematická analýza, přehledová studie. 6. Fenomenologický výzkum, zakotvená teorie, etnografický a biografický výzkum. 7. Dotazníkové šetření ? standardizované dotazníky, validita, reliabilita. 8. Typy veličin, zásady statistické deskripce, vědecká a statistická hypotéza ? základní principy statistické indukce. 9. Testy typu chí-kvadrát (princip a příklady využití). 10. Párové a dvouvýběrové testy (princip a příklady využití), Testy typu ANOVA (princip a příklady využití). 11. Informace ? primární a sekundární zdroje, elektronické informační zdroje (EIZ) UJEP, citace literatury. 12. Publikování výsledků, přednáška, referát, odborný článek, poster, DP. Scientometrie, grantový systém. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Evidence Based Medicine (EBM), Evidence Based Practice (EBP). Souvislosti a rozdíly. 2. Vyhledávání v databázi SCOPUS, Web of Science, PubMed. Databáze clinicaltrials.gov. 3. Zásady pozorování, výběr pozorovaných jevů dle záměru, zúčastněné pozorování, charakteristika. 4. Práce se SW R ? zásady přepisu dat do počítače, metody kódování různých typů položek z dotazníků. 5. Formulace experimentálního designu pro konkrétní výzkumné úkoly. Použití interview a dalších kvalitativních metod. 6. Standardizovaný dotazník, příprava dotazníku. Organizace a kódování rozhovorů. SW MAXQDA. 7. Základní deskriptivní charakteristiky v SW R (četnosti, momenty, kvantily, základní typy grafů). 8. Praktické formulace výzkumných cílů a hypotéz. 9. Testy typu chí-kvadrát s využitím SW R. Párové testy s využitím SW R. 10. Dvouvýběrové testy s využitím SW R. Testy typu ANOVA s využitím SW R. 11. Praktické zpracování rešerše vybraného problému. Zpracování případové studie. 12. Deskriptivní, epidemiologické a analytické studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí znalosti studentů o problematice výzkumu obecně, s důrazem na specifika zdravotnických oborů. Klade zvláštní důraz na kvalitativní i kvantitativní výzkum a zahrnuje praktické zvládnutí vybraných statistických postupů pomocí softwaru R-project. Studenti se seznámí s různými výzkumnými metodami a technikami, které jsou relevantní pro zdravotnické obory, a naučí se aplikovat teoretické poznatky v praktických výzkumných projektech.
Odborné znalosti: Studenti umí charakterizovat specifické zaměření výzkumu ve zdravotnictví. Jsou obeznámeni s příslušnou odbornou terminologií. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni připravit dotazníky pro šetření a s využitím FW R-project dovedou samostatně zpracovat vybrané typy výstupů výzkumu ve zdravotnictví. Dokážou využít získané znalosti pro vlastní diplomovou práci. Obecné způsobilosti: Student by měl být schopen kriticky posuzovat a analyzovat informace získané z různých zdrojů. To zahrnuje schopnost rozpoznat a hodnotit důvěryhodnost a relevanci informací, a také schopnost identifikovat logické a metodologické chyby v argumentaci. Student by měl rozumět základním principům vědeckého bádání a mít schopnost aplikovat je na problematiku ve zdravotnictví. To zahrnuje schopnost formulovat otázky vhodné pro vědecký výzkum, navrhnout vhodné metody a postupy pro sběr a analýzu dat a interpretovat výsledky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80% účast na výuce, zkouška (písemný test předchází ústní zkoušce) - vybrané statistické testy zpracované pomocí SW R; praktické zpracování vybraných úloh kvalitativního výzkumu, plnění dílčích úkolů vyplývajících z jednotlivých seminářů
Doporučená literatura
  • CRAWLEY, M. J., 2014. Statistics: An Introduction using R. Wiley, 2nd edition. ISBN 978-1-118-94109-6..
  • DOSKOČIL, R., 2019. Kvantitativní metody: studijní text pro prezenční a kombinovanou formu studia. Brno: CERM. 260 stran. ISBN 978-80-214-5716-4..
  • EGER, L. a D. EGEROVÁ, 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
  • GURKOVÁ, E., 2019. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL. 95 stran. ISBN 978-80-244-5627-0..
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9..
  • HENDL, J., 2021. Big data, věda o datech ? základy a aplikace. Praha: Grada Publishing. 224 stran. ISBN 978-80-271-3031-3..
  • CHRASTINA, J., 2019. Případová studie ? metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu., UP Olomouc. 268 stran. ISBN 978-80-244-5373-6..
  • MIŠOVIČ, J., 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon. 292 stran. ISBN 978-80-7419-285-2..
  • VOSTRÝ, M., et al., 2022. Nonpharmacological Compensation of Aggressive Behavior of Individuals with Moderate Intellectual Disability and Behavioral Disorders?A Case Study. International journal of environmental research and public health, 19.15: 9116..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr