Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1.Základní pojmový aparát užívaný v souvislosti s multikulturní problematikou. Multikulturalismus, transkulturalismus. Etnocentrismus. Kulturní šok. Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče. 2.Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. 3.Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR, v zahraničí. 4.Metody zkoumání v transkulturním prostředí. Teorie kulturně shodné péče dle Leiningerové. Model Camphiny-Bacote. 5.Komunikační, jazykové a kulturní bariéry v multikulturním prostředí. Kulturní způsobilost zdravotnického pracovníka. 6.Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je nedílnou součástí odborné přípravy zdravotníka. Uvádí do oblasti znalostí specifik a komunikace se členy minorit a migrantů ve zdravotnickém prostředí při poskytování kulturně shodné ošetřovatelské péče. Popisuje základní odborné pojmy, které definují multikulturní prostředí a vysvětlují možné problémy a konflikty, které v něm nastávají. Seznamuje s problematikou migrace a imigrace na území ČR, na změny atmosféry a postojů k migrantům v rámci majority. Seznamuje s fázemi kulturního šoku při přesunu jedince do odlišné kultury. Uvádí popis modelů, které lze použít při identifikaci potřeb nemocných členů minorit a etnik, informuje o odlišnostech vybraných národností a kultur, které žijí na území České republiky.
Odborné znalosti: Student/ka se orientuje v základním pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, definuje fáze kulturního šoku, rozumí metodám zkoumání v transkulturním prostředí. Zná vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin. Rozumí obsahu pojmu kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost. Umí vysvětlit modely kulturně ohleduplné péče. Chápe, že poskytování kulturně ohleduplné péče není poskytování nadstandardní péče jedincům jiných národností a kultur. Odborné dovednosti: Student/ka je schopen aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně. Umí komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti. Získá dovednost argumentace s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. Je schopen aplikovat v praxi své znalosti o zvycích, kulturních a komunikačních odlišnostech komunit cizinců a etnik. Obecné způsobilosti: Student/ka si osvojí znalosti o specifických kulturních odlišnostech etnik a komunikuje s jejich členy s respektem ke zvláštnostem kultury, je schopen obhájit své postoje v oblasti kulturní tolerance a způsobilosti vůči laické i odborné veřejnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80% docházka na semináře, odevzdání seminární práce, zápočtový test splněný na min. 75 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Cizinci: Počet cizinců. In: Český statistický úřad. [online]. 2012, 4. 4. 2013 [cit. 2017-05-17]. Dostupné z: http://www.czso.cz/.
-
Migrační trendy. Vydalo OSN. 2003. Dostupné na http://www.osn.cz /zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=799.
-
Vietnamci, Mongolové a Ukrajinci v ČR: Pracovní migrace, životní podmínky, kulturní specifika (informační příručka Policie ČR) [online]. 2010 [cit. 2017-05-18]..
-
BARŠOVÁ., A., BARŠA., P. Od multikulturalismu k občanské integraci. Změny v západoevropských politikách integrace přistěhovalců. Brno: MU. 2005.
-
Bibleserver.com. Jan 4. Český ekumenický překlad [online]. Praha: Česká biblická společnost, 2001 [cit. 2017-05-26]. Dostupné z: http://www.bibleserver.com/text/CEP/Jan4.
-
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Populační prognóza ČR do r. 2050. 2004. Praha. Dostupné z http://www.czso.cz /csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_zdravotni_pece..
-
IVANOVÁ, K. ŠPIRUDOVÁ, L. KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 2005. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1212-1.
-
KRAUSOVÁ, T. Cizinci v České republice. In Demografie. 2013. 55/3. s. 231-236. tb., grafy.
-
NOVÁKOVÁ, G. OKRENT, A..
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. 1. vyd. Praha: ISV, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2.. ISBN 80-85866-72-2.
-
ŠPIRUDOVÁ. L. et al. Multikulturní ošetřovatelství II. 2006. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1213 - Xs.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Pečujeme o klienty odlišných etnik a kultur. 2004. Společnost pro příležitosti mladých migrantů [online]..
|