Předmět: Multikulturní ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Multikulturní ošetřovatelství
Kód předmětu KSZD/MUOP5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. týden: Základní pojmosloví užívané v souvislosti s multikulturní problematikou 2. týden: Národnostní, etnické a kulturní menšiny v ČR, vztahy majority k minoritám v ČR 3. týden: Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR 4. týden: Ošetřovatelský proces v kontextu transkulturního ošetřovatesltví 5. týden: Teorie transkulturního ošetřovatelství, využití modelu Leiningerové v praxi 6. týden: Specifika edukační činnosti sestry u pacientů odlišné kultury, etnika 7. týden: Metody zkoumání v transkulturním ošetřovatelství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s problematikou migrace obyvatel a jejími důsledky pro migranty a majoritní populaci. Seznamuje s jevy, se kterými se migranti setkávají - kulturní šok, integrační blok, překonávání jazykových bariér, zhoršené podmínky pro zaměstnání, špatná ekonomická situace rodin a pocity ohrožení díky rasistickým a xenofobním procesům. Tato situace je pojímána komplexně ve vztahu ke zdraví a zdravotním rizikům majoritní populace. Předmět se zabývá též problematikou přístupu k Romské populaci. Seznamuje s pojmy - spiritualita, náboženství a duchovní potřeby pacientů odlišné kultury.
Oborové znalosti: student se orientuje v základním pojmovém aparátu v oblasti multikulturality zná právní legislativu týkající se cizinců a minorit žijících na území ČR rozumí problematice integrace cizinců a etnických minorit na území ČR má vědomosti o specifikách chování, prožívání a projevů minorit, cizinců Oborové dovednosti: student získá praktické dovednosti v komunikaci s cizinci a členy minoritních skupin obyvatelstva student je schopen vysvětlit teorii Leiningerové v oblasti transkulturního ošetřovatelství zvládá upravit fáze ošetřovatelského procesu v kontextu transkulturního ošetřovatelství získá dovednosti ve specifické edukaci minorit, cizinců, zná a dokáže provést základní ošetřovatelský průzkum mezi minoritami, cizinci.
Předpoklady
Nebyl stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce, odevzdání seminární práce (průzkum v minoritě na dané téma, studie zvyklostí vybrané minority)
Doporučená literatura
  • BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce.. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
  • IVANOVÁ,K., aj. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2005, 248 s.. 2005. ISBN 80-247-1212-1.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
  • ŠPIRUDOVÁ, L., BURSOVÁ, J., TOMANOVÁ, D., PRUCHOVÁ, E. Multikulturní ošetřovatelství ve vzdělávacím procesu na SZŠ a VZŠ. Olomouc: PF a LF, 2002..
  • TOMANOVÁ, D., BURSOVÁ, J. Překonávání komunikačních a kulturních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur, Olomouc, LF UP Olomouc, 2003.
  • VOJTÍŠEK, Z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství, vydání 1., Praha, Portál, 2004. 2004. ISBN 80-7178-798-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr