Vyučující
|
-
Barták Miroslav, PhDr. Ph.D.
-
Mičíková Lucia, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Základní pojmy - podpora zdraví, zdravotní gramotnost, dokumenty Světové zdravotnické organizace v oblasti podpory zdraví 2. Úvod do metod a strategie podpory veřejného zdraví 3. Medicínský a behaviorální přístup 4. Výchova ke zdraví - definice, cíle, úkoly, formy a metody 5. Výchova ke zdraví ve vybraných skupinách obyvatelstva 6. Podpora zdraví zaměřená na zmocnění (empowerment) 7. Zdravotní gramotnost 8. Environmentální přístup k podpoře zdraví - model podpory zdraví založený na sociální změně 9. Public health interventions wheel - kolo veřejnozdravotních intervencí a podpora zdraví 10. Infrastruktura podpory zdraví v České republice 11. Výzkum v oblasti podpory zdraví 12. Evaluace podpory zdraví Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Význam rozvoje zdravotní gramotnosti 2. Výchova ke zdraví v každodenní praxi zdravotnického pracovníka 3. Metody výchovy ke zdraví a jejich aplikace do praxe 4. Strategie a vize v oblasti veřejného zdravotnictví a výchovy ke zdraví 5. Programy podpory zdraví na národní a mezinárodní úrovni 6. Poradně zdraví a jejich význam
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty základům metodiky využívané v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Definovat problematiku podpory veřejného zdraví a problematiku výchovy ke zdraví na národní a mezinárodní úrovni. Vysvětlit a realizovat aktivity směrované ke zvyšování zdravotní gramotnosti ve všech skupinách obyvatel. Umět implementovat poznatky z výzkumu v oblasti podpory zdraví do infrastruktury veřejného zdravotnictví.
Odborné znalosti: Student umí pojmenovat základní vymezení problematiky metod v podpoře veřejného zdraví. Umí popsat jednotlivé aspekty podpory zdraví, výchovy ke zdraví, jejich formy a metody a implementaci do praxe na národní a mezinárodní úrovni. Ovládá problematiku zdravotní gramotnosti a jejího významu v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Odborné dovednosti: Student umí identifikovat jednotlivé formy a metody podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Umí navrhnout jejich implementaci do praxe. Umí popsat fungování poradní zdraví a náplň jejich praxe. Obecné způsobilosti: Student po absolvování kurzu umí definovat problematiku metod v podpoře veřejného zdraví. Umí popsat infrastrukturu, výzkum a evaluaci jednotlivých oblastí podpory zdraví. Pozná problematiku zdravotní gramotnosti a její důležitosti z hlediska veřejného zdravotnictví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet, zkouška Průběžné testy, ústní zkoušení
|
Doporučená literatura
|
-
JOURNAL OF PUBLIC HEALTH.
-
GULLI DETELS, R. Oxford Textbook of Global Public Health, 6.edition. Oxford University Press 1728p. ISBN 9780198810131..
-
HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing. 2019. ISBN 978-80-271-0568-7..
-
OCHABA, R., KAČMÁRIKOVÁ, M. Výchova k zdraviu a podpora zdravia. 2020. VEDA, 144S. ISBN: 978-80-568-0253-3..
-
ONDRUŠ, P., et.al. Medzinárodné verejné zdravotníctvo. Matica slovenská, 273s. ISBN 978-80-971965-4-7..
-
SALAZAR, L.,F., et al. Research methods in health promotion II. Edition. Jossey-Bass. 611p. ISBN 978-1-118-44844-1..
|