Vyučující
|
-
Barták Miroslav, PhDr. Ph.D.
-
Mičíková Lucia, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Základní pojmy, úvod do metod a strategie podpory veřejného zdraví, Výchova ke zdraví, definice, cíle, formy a metody, Zdravotní gramotnost 2. konzultace: Infrastruktura podpory zdraví v České republice, Výzkum v oblasti podpory zdraví, Evaluace podpory zdraví Témata seminářů: 1. konzultace: Význam rozvoje zdravotní gramotnosti, Výchova ke zdraví v každodenní praxi zdravotnického pracovníka Metody výchovy ke zdraví a jejich aplikace do praxe 2. konzultace: Strategie a vize v oblasti veřejného zdravotnictví a výchovy ke zdraví, Programy podpory zdraví na národní a mezinárodní úrovni Samostudium: Environmentální přístup k podpoře zdraví - model podpory zdraví založený na sociální změně, Public health interventions wheel - kolo veřejnozdravotních intervencí a podpora zdraví, Poradně zdraví a jejich význam. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty základům metodiky využívané v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Definovat problematiku podpory veřejného zdraví a problematiku výchovy ke zdraví na národní a mezinárodní úrovni. Vysvětlit a realizovat aktivity směrované ke zvyšování zdravotní gramotnosti ve všech skupinách obyvatel. Umět implementovat poznatky z výzkumu v oblasti podpory zdraví do infrastruktury veřejného zdravotnictví.
Odborné znalosti: Student umí pojmenovat základní vymezení problematiky metod v podpoře veřejného zdraví. Umí popsat jednotlivé aspekty podpory zdraví, výchovy ke zdraví, jejich formy a metody a implementaci do praxe na národní a mezinárodní úrovni. Ovládá problematiku zdravotní gramotnosti a jejího významu v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Odborné dovednosti: Student umí identifikovat jednotlivé formy a metody podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Umí navrhnout jejich implementaci do praxe. Umí popsat fungování poradní zdraví a náplň jejich praxe. Obecné způsobilosti: Student po absolvování kurzu umí definovat problematiku metod v podpoře veřejného zdraví. Umí popsat infrastrukturu, výzkum a evaluaci jednotlivých oblastí podpory zdraví. Pozná problematiku zdravotní gramotnosti a její důležitosti z hlediska veřejného zdravotnictví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet, zkouška Průběžné testy, ústní zkoušení
|
Doporučená literatura
|
-
" GULLI DETELS, R. Oxford Textbook of Global Public Health, 6.edition. Oxford University Press 1728p. ISBN 9780198810131..
-
JOURNAL OF PUBLIC HEALTH.
-
Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
OCHABA, R., KAČMÁRIKOVÁ, M. Výchova k zdraviu a podpora zdravia. 2020. VEDA, 144S. ISBN: 978-80-568-0253-3..
-
ONDRUŠ, P., et.al. Medzinárodné verejné zdravotníctvo. Matica slovenská, 273s. ISBN 978-80-971965-4-7..
-
SALAZAR, L.,F., et al. Research methods in health promotion II. Edition. Jossey-Bass. 611p. ISBN 978-1-118-44844-1..
|