Předmět: Kapitoly z oše. ve vybraných oborech

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Kapitoly z oše. ve vybraných oborech
Kód předmětu KSZD/KOU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stupková Daša, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Doporučené postupy v ošetřovatelství. 2. Organizace práce sestry, ošetřovací jednotka a její součástí, prostředí pacienta. 3. Ošetřovatelský proces v péči o hygienu. 4. Ošetřovatelský proces v péči o výživu. 5. Ošetřovatelský proces v péči o vyprazdňování. 6. Ošetřovatelský proces - saturace základních životních potřeb. 7. Ošetřovatelský proces - aplikace léku. 8. Ošetřovatelský proces - aplikace injekcí. 9. Ošetřovatelský proces v péči o pohybovou aktivitu. Témata seminářů: 1. Doporučený postup zavedení a péči o periferní žilní kanylaci. 2. Doporučený postup péči o centrální žilní kanylaci. 3. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta/klienta s infuzní terapií. 4. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta/klienta indikovaného k parenterální výživě. 5. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta /klienta indikovaného k transfuzní terapii. 6. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta/klienta s narušenou celistvostí kůže. 7. Doporučený postup péče o stomie. 8. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta/klienta před a po punkci. 9. Doporučený postup ošetřovatelské péče o pacienta/klienta před a po endoskopickém vyšetření.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu tvoří jádro profesionálních dovedností všeobecných sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Student bude mít teoretické znalosti k provádění závislých a nezávislých činností sestry, na základě kterých bude umět realizovat výkony ve shodě s platnou legislativou pro všeobecné sestry. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s principy ošetřovatelského procesu a holistického pojímání ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Student má teoretické znalosti k provádění praktických ošetřovatelských výkonů ve shodě s kompetencemi všeobecné sestry dle platné legislativy. Student umí popsat ošetřovatelské postupy v jednotlivých oblastech, jejich význam, přípravu a péči o pacienta před, v průběhu výkonu/činnosti/procedury a po výkonu/činnosti/proceduře. Student umí popsat negativní dopady nesprávné provedených ošetřovatelských postupů na zdraví člověka. Odborné dovednosti: Student prakticky demonstruje jednotlivé ošetřovatelské postupy. Student prokazuje manuální zručnost při provádění praktických výkonů a technik z oblasti závislých, nezávislých a součinných činností sestry s ohledem na individuální potřeby a bezpečí pacienta. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě poskytovat nemocnému informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: Min. 80% aktivní účast na konzultacích. Splnění zápočtového testu min. na 75% - ověření teoretických znalosti. Zkouška: Ústní - Ověření praktických odborných dovedností vypracováním a prezentací doporučeného postupu ošetřovatelské péče o pacienta/ klienta + praktická instruktáž.
Doporučená literatura
  • GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0583-0..
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha, 2015. ISBN 978-80-271-9009-6.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
  • JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ K., KOZÁKOVÁ R. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5426-0..
  • JIRKOVSKÝ, D. a M. HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3..
  • POKORNÁ, A., MRÁZOVÁ, R. Kompendium hojení ran pro sestry., Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5..
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4107-9..
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ G., a D. MASTILIAKOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2..
  • VYTEJČKOVÁ, R. et. al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada Publishing, 2011. 256s. ISBN 978-80-247-3419-4..
  • VYTEJČKOVÁ, R. et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr