Předmět: Komunikace

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Komunikace
Kód předmětu KSZD/KOMP5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Puhlová Eva, Mgr. Ph.D.
  • Madarová Kamila, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. týden: Pojem komunikace, komunikační kontext, význam komunikace v interpersonálních vztazích 2. týden: Komunikační schéma, způsoby komunikace, druhy komunikace 3. týden: Efektivní komunikace, zásady efektivní komunikace 4. týden: Komunikační typologie 5. týden: Bariéry komunikace 6. týden: Zlozvyky a chyby při komunikaci 7. týden: Konstruktivní a destruktivní komunikace 8. týden: Transakční analýza

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i neverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobů jednání studentů.
Oborové znalosti: Student umí vymezit pojem komunikace, komunikační kontext a rozumí významu komunikace v interpersonálních vztazích. Student rovněž zná zásady efektivní komunikace, bariéry komunikace a principy transakční analýzy. Oborové dovednosti: Student dovede navázat efektivní kontakt s pacientem/klientem, umí aplikovat zásady efektivní komunikace, rozezná případné bariéry v komunikaci a dovede je eliminovat. Umí rozeznat chyby v sociální percepci a účinně se jim bránit. Dokáže užívat konstruktivní způsob komunikace a řešení problémů
Předpoklady
Nebyl stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Student získá zápočet za aktivní účast na seminářích a za prokázání zvládnutí požadavků, a to písemnou formou. Zkoušku vykoná student ústní formou.
Doporučená literatura
  • HONZÁK R. Úzkostný pacient, Praha: Galén, 2005.180s. ISBN 80-7262-367-2.
  • Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha 1988. Praha, Svoboda, 1988.
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 978-80-7195-405-7..
  • Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995.
  • LINHARTOVÁ V. Praktická komunikace v medicíně - pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha Grada, 2007. 152 s. IBSN 978-80-247-1784-5.
  • MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Alfa, Praha, 1991. ISBN 80-900197-1-4. Praha, Alfa, 1991.
  • NOV´K T., POKORNÁ A. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C.H. Beck, 2003. 118s. ISBN 80-7179-354-X.
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 1998. ISBN 80-85931-48-6.
  • ŠKRLA, P. ŠKRLOV Á, M. Kreativní ošetřovatelský management. Vyd. 1. Praha: Advent - Orion. 2003. 477 s. ISBN 80-7172-841-1.
  • TATE, P. Příručka komunikace pro lékaře. Jak získat důvěru pacienta. Praha: Grada, 2005. 164s. ISBN 80-247-0911-2. ISBN 80-247-0911-2.
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1262-8.
  • Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Grada Publishing, Praha 2008. Praha: ISV, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr