Vyučující
|
-
Kynštová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: -teorie komunikace - transakční analýza, -strategie verbální komunikace, -komunikace v zátěžových situacích, konflikty a jejich zvládání, -zásady komunikace osob ZP a seniory. Témata seminářů: 1. konzultace: -verbální a neverbální komunikace, -zásady zdravé komunikace a chyby při komunikaci, -rozhovor - základní charakteristiky, dělení, cíle rozhovoru, rozhovor individuální a skupinový, -aktivní naslouchání, dotazování, vedení dialogu, -debata, diskuse. 2. konzultace: -asertivita, nácvik asertivního chování, -možnosti neverbální komunikace s jedinci se smyslovým postižením, -sebeprezentace. Témata samostudia: -komunikační teorie, -anamnestický rozhovor, -technické pomůcky pro komunikaci, -zásady vlastní sebeprezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět jako koncipován jako teoreticky - praktický. Cílem je seznámit studenty s komunikačními dovednostmi a rétorikou a tím umožnit rozvoj pracovníků v zdravotní a sociální sféře. Východiskem jsou poznatky z psychologie, sociální komunikace a rétoriky, které jsou aplikovány na konkrétní potřeby z praxe nelékařských zdravotnických pracovníků. Prostřednictvím praktického nácviku si student osvojí komunikační dovednosti v simulovaných zátěžových situacích, porozumí konfliktním situacím a jejich zvládnutí, dále si osvojí techniky mluveného slova a vlastní sebeprezentace.
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy vztahující se k oblasti komunikace verbální i neverbální. Zná zásady komunikace s osobami se ZP a seniory. Odborné dovednosti: Získané poznatky umí student použít při komunikaci s pacienty/klienty se zdravotním postižením a seniory ve zdravotnických a sociálních zařízeních.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
aktivní účast v diskuzích. Prezentace tématu a odevzdání seminární práce dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMOVÁ, L. a kol. Komunikace a jednání s lidmi v praxi. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-06008-7..
-
JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
-
MOTSCHING, R. a L. NIKL. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
PLAMÍNEK J. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
-
PLEVOVÁ, I a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8..
-
POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5.. ISBN 978-80-7013-466-5.
-
POKORNÁ, A., 2010. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 160 s. ISBN 978-80-247-3271-8. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
SCHARLAU, CH. Trénink úspěšné komunikace: jak uspět v každém rozhovoru v práci i osobním životě. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.
|