Předmět: Komunikační dovednosti

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Komunikační dovednosti
Kód předmětu KSZD/KDO9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kynštová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do problematiky komunikace. 2. Komunikační proces. 3. Teorie komunikace - transakční analýza. 4. Strategie verbální komunikace. 5. Rozhovor - základní charakteristiky, dělení, cíle rozhovoru, anamnestický rozhovor. 6. Specifické komunikační dovednosti. 7. Komunikace v zátěžových situacích. 8. Konflikty a jejich zvládání. 9. Techniky výrazu mluveného slova. 10. Zásady komunikace osob ZP a seniory. 11. Zásady vlastní sebeprezentace. Témata seminářů: 1. Verbální komunikace a její úskalí. 2. Nonverbální komunikace. 3. Zásady zdravé komunikace a chyby při komunikaci. 4. Aktivní naslouchání a umění klást otázky. 5. Vedení dialogu. Rozhovor individuální a skupinový. 6. Debata, diskuse. 7. Asertivita, nácvik asertivního chování. 8. Konflikt a možné způsoby řešení. 9. Možnosti neverbální komunikace s jedinci se smyslovým postižením. 10. Technické pomůcky pro komunikaci. 11. Sebeprezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět jako koncipován jako teoreticky - praktický. Cílem je seznámit studenty s komunikačními dovednostmi a rétorikou a tím umožnit rozvoj pracovníků v zdravotní a sociální sféře. Východiskem jsou poznatky z psychologie, sociální komunikace a rétoriky, které jsou aplikovány na konkrétní potřeby z praxe nelékařských zdravotnických pracovníků. Prostřednictvím praktického nácviku si student osvojí komunikační dovednosti v simulovaných zátěžových situacích, porozumí konfliktním situacím a jejich zvládnutí, dále si osvojí techniky mluveného slova a vlastní sebeprezentace.
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy vztahující se k oblasti komunikace verbální i neverbální. Zná zásady komunikace s osobami se ZP a seniory. Odborné dovednosti: Získané poznatky umí student použít při komunikaci s pacienty/klienty se zdravotním postižením a seniory ve zdravotnických a sociálních zařízeních.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

80 % účasti na seminářích. Aktivní účast v diskuzích. Prezentace tématu a odevzdání seminární práce dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • ADAMOVÁ, L. a kol. Komunikace a jednání s lidmi v praxi. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-06008-7..
  • JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy - Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • MOTSCHING, R. a L. NIKL. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
  • PLAMÍNEK J. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
  • PLEVOVÁ, I a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5.. ISBN 978-80-7013-466-5.
  • POKORNÁ, A., 2010. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 160 s. ISBN 978-80-247-3271-8. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • SCHARLAU, CH. Trénink úspěšné komunikace: jak uspět v každém rozhovoru v práci i osobním životě. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3301-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr