Vyučující
|
-
Pánková Hrabáková Jana, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: Obor embryologie, jeho koncepce, cíle a poslání. Vývoj pohlavních buněk. Ženská pohlavní buňka - oocyt. Mužská pohlavní buňka - spermie. 2. týden: Oplození, etapy vývoje oplozeného vejce. Preimplantační období. Blastogeneze, blastocysta, zárodečné listy, zárodečný terčík. Nidace. 3. týden: Ektoderm, entoderm, mezoderm. Embryogeneze. Výživa oplozeného vejce. 4. týden: Žloutkový váček. Placenta, pupečník, plodové obaly - jejich vývoj, stavba a funkce 5. týden: Vývoj orgánových systémů - vývoj skeletu, svalové soustavy, trávicího a dýchacího systému 6. týden: Vývoj močového a pohlavního ústrojí, kardiovaskulárního ústrojí, nervového systému, smyslových orgánů a kůže. 7. týden: Krevní oběh plodu. Změny krevního oběhu po porodu. Možné VVV srdce a velkých cév 8. týden: Teratogeny, léky v těhotenství, škodliviny v těhotenství a jejich vliv na vývoj embrya a plodu. Ukončení těhotenství - legislativa, žádost, indikace 9. týden: Možnosti sledování vývoje embrya a plodu. UZV v graviditě. Oligohydramnion, polyhydramnion. IUGR. 10. týden: Prenatální skríning VVV 11. týden: Malformace a anomálie, dělení. VVV neslučitelné se životem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako tematický celek poskytující základní strukturu poznatků pro porodní asistentky. Seznamuje studenty s problematikou spojenou s počátkem lidského zárodku a uvádí základ a postupný vývoj všech orgánových struktur budoucího jedince. Odkazuje na fyziologické aspekty vývoje, na vnitřní a vnější vlivy, jež mohou způsobit jeho odchylky. Součástí předmětu je problematika genetických poruch, uvedení základního rozdělení vad, hodnocení genetického rizika včetně genetického poradenství.
Oborové znalosti: Student rozumí základním pojmům oboru Student popíše morfologii oocytu a spermie. Student chápe zákonitosti oplození, blastogeneze a embryogeneze. Student charakterizuje placentu, pupečník a plodové obaly. Oborové dovednosti: Student v klinické praxi používá odbornou terminologii Student vysvětlí ženě důležitost prenatálních kontrol, především skríningových vyšetření zaměřených na detekci VVV Student edukuje těhotné a kojící ženy o nevhodnosti užívání léků a dalších látek, majících vliv na plod.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Účast na přednáškách, studium doporučené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNÝ, D. Lidské embryo z perspektivy bioetiky. Praha: Wolters Kluwer.
-
JONAS, R. Zázračná cesta na svět. Bratislava: Slovart, 2001. 2001. ISBN 80-7209-354-1.
-
MALÍNSKÝ, J., LICHNOVSKÝ, V. Embryologie v obrazech. 3. vyd. Olomouc: UP, 2006. 2006. ISBN 80-244-127-3-X.
-
MALÍNSKÝ, J., LICHNOVSKÝ, V. Přehled embryologie člověka v obrazech.. Olomouc: UP Olomouc, 2008.
-
OTOVÁ, B. Základy biologie a genetika. Praha: Karolinum, 2006. 2006. ISBN 80-2461-100-7.
-
ROZTOČIL, A. et al. Porodnictví. Brno: IDVPZ, 2001. 2001. ISBN 80-7013-339-2.
-
ROZTOČIL, A. ET AL. Vyšetřovací metody v porodnictví a gynekologii, 1. vyd., Brno: IDV PZ, 1998.. ISBN 80-7013-255-8.
-
SADLER, T., W. Langmanova lékařská embryologie.
-
VACEK, Z. Embryologie. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1267-9.
-
ZWINGER, A. et al. Porodnictví. Praha: Galén, 2004. 2004. ISBN 80-7262-257-9.
|