Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: (3 hod./týden) 1. Komunikace. Verbální a neverbální komunikace 2. Komunikační proces a styly komunikace 3. Prezentační dovednosti 4. Komunikace s osobami s různými zdravotními omezeními (zrak, sluch, řeč, pohyb, kognitivní postižení, problémové chování, děti, senioři) 5. Edukační teorie a modely 6. Sociokulturní aspekty edukace. Posuzování v edukačním procesu 7. Plánování edukačního procesu. Cíle edukačního procesu. 8. Didaktické metody a pomůcky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky. Studenti se učí používat didaktických metod a postupů pro výchovné působeni na jedince, rodinu a komunitu v péči o vlastní zdraví a prevenci nemocí. Naučí se sestavit a aplikovat edukační program na základě zjištěné edukační anamnézy, provede evaluaci edukačního procesu. Dále předmět komunikace navazuje na poznatky z psychologie a rozvíjí tematické okruhy týkající se vztahových problémů dvou a více jednotlivců se zřetelem k sociálně osobnostnímu rozvoji. Důraz je kladen na verbální i na neverbální komunikaci.
Odborné znalosti: Student: - popisuje komunikaci, její dělení a funkci komunikace, styly komunikace při provádění státního zdravotního dozoru. - vysvětluje, jak funguje verbální komunikace a popisuje jednotlivé prvky. - popisuje neverbální komunikaci, její prvky, dokáže pracovat se svou neverbální složkou a evidovat konkrétní neverbální projevy ostatních osob. - zná prezentační dovednosti, které vedou k zaujetí pozornosti osob. - popisuje zásady komunikace u osob s různými zdravotními omezeními (zrak, sluch, řeč, pohyb, kognitivní postižení, problémové chování, děti, senioři) - vysvětluje edukační teorii, modely a cíle edukačního procesu. - popisuje metody a pomůcky, které může použít v edukačním procesu. - vytváří edukační program pro cílovou skupinu osob. Odborné dovednosti: Student: - uplatňuje znalosti prezentačních dovedností při prezentování tématu, svého edukačního programu - používá základní principy verbální a neverbální komunikace při prezentování tématu - vytváří edukační program pro cílovou skupinu osob. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory za použití výborných prezentačních dovedností a pomocí moderních didaktických metod v edukačním procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Seminární práce na téma edukace Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada publishing. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin. Osveta. 2009. ISBN 80-8063-160-3.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-684-1. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošstrovateľstve. Martin: Osveta: 2012. ISBN 978-80-8063-321-9. ISBN 978-80-8063-321-.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada publishing.2011.SBN 978-80-247-1821-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada publishing.2012. ISBN 978-80-247-3357-9.. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. et al. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, E. A J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, 2011. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.
|