Předmět: Emoční inteligence a rozvoj sociálních dovedností

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Emoční inteligence a rozvoj sociálních dovedností
Kód předmětu KSZD/EIUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wedlichová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Úvod do problematiky emoční intelligence. 2. Emoce, funkce emocí v našem životě. 3. Vývoj emoční inteligence v rámci ontogeneze. 4. Inteligence, její rozvoj a vliv na činnost jedince. 2. Konzultace: 1. Inteligence versus Emoční inteligence. 2. Vnímavost k emocím jiných lidí - empatie. 3. Emoce a motivace. 4. Zvládání emocí a seberegulace. Témata semináře: 3. Konzultace: 1. Zvládání vlastních emocí, seznámení s technikami rozvoje této dovednosti. 2. Umění mezilidských vztahů. 3. Regulace vlastních emocí. 4. Testy emoční inteligence. 4. Konzultace: 1. Praktická aplikace zvolené metody. 2. Sebemotivace. 3. Nácvik empatie. 4. Úspěšné mezilidské vztahy. Samostudium: Emoční vývoj v ontogenezi. Vývoj sebepojetí. Teorie komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na problematiku emocí, emoční inteligence, mezilidské interakce a sebepojetí. Poskytuje základní přehled o teoretických a kognitivních přístupech v oblasti práce s emocemi. Seznámení se se základními technikami práce s emocemi. Těžištěm teoretické i praktické části kurzu je emoční inteligence, její rozvoj a možnosti využití v sociální interakci.
Odborné znalosti: Student se dokáže orientovat v současných teoriích emocí, umí objasnit, jak emoce ovlivňují lidské chování, kognitivní funkce a zdraví. Odborné dovednosti: Student je schopen rozpoznat své emoční prožívání, dokáže charakterizovat motivační principy a prvky. Obecné způsobilosti: Student je způsobilý k empatické komunikaci a naslouchání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní i písemná
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. L., ed. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3..
  • BROCKERT S., BRAUNOVÁ G. Testy emocionální inteligence. Praha, Ikar, 1997. ISBN 80-7202-149-4..
  • Goleman, D. Emoční inteligence. Praha, Columbus., 1997. ISBN 80-85928-48-5.
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
  • HUBER, A. Emocionální inteligence. Praha, 2005. ISBN 80-903305-6-8..
  • NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha: Avicenum, 2000. ISBN 80-200-0763-6..
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2002. Praha, Akademia, 2002. ISBN 80-200-0689-3.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí, Portál, Praha, 2002. ISBN 80-717-8553-9..
  • Wedlichová, I. Emoční inteligence a její využití v pedagogické praxi, UJEP, UL 2003.
  • WEDLICHOVÁ, I. Emoční inteligence. PF UJEP Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-347-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr