Vyučující
|
-
Chrásková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: Vztah filozofie a etiky v ošetřovatelství. 2. týden: Vymezení pojmů filozofie a etika, základní filozofické kategorie. 3. týden: Zdroje ošetřovatelské etiky. 4. týden: Ochrana lidských práv a důstojnosti člověka. 5. týden: Etika jako věda o morálce. 6. týden: Etika umírání a smrt. 7. týden: Etické problémy na počátku života. 8. týden: Etické aspekty péče o nemocné dítě. 9. týden: Etika výzkumu v medicíně a porodní asistenci. 10. týden: Etika transplantací. 11. týden: Reprodukční a terapeutické klonování. Témata seminářů: 1. týden: Vymezení etiky v porodní asistenci. 2. týden: Současné etické principy. 3. týden: Hippokratovská tradice, Židovsko-Křesťanská tradice, novodobé filozofické směry. 4. týden: Úmluva o lidských právech a biomedicíně. 5. týden: Etické kodexy a předpoklady jejich akceptování. Práva pacientů a jejich role v humanizaci medicíny. 6. týden: Sdělování pravdy na nemocničním lůžku. 7. týden: Poradenství pro pozůstalé. 8. týden: Problematika asistované reprodukce. 9. týden: Problematika interrupce 10. týden: Práva dětí. 11. týden: Těhotenská ztráta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje informace o etických aspektech ošetřovatelství a porodní asistence. Ošetřovatelská profese musí být postavena na profesionálním přístupu k pacientovi. Seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu a dotýká se etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči klientům - pacientům a jejich rodinám. Podílí se na formování charakterových vlastností, přispívá ke svobodě myšlení a projevu. Cílem předmětu je porozumět hodnotovému systému (víra, přesvědčení), který tvoří základ profesionálního chování porodních asistentek, pochopit podstatu změny ve vztahu zdravotnická profese - žena, klientka/pacientka a její rodina; seznámit se základními filosofickými kategoriemi, pochopit souvislosti mezi filosofií, medicínou a ošetřovatelstvím.
Oborové znalosti: Studenti znají základní filozofické a etické koncepce s důrazem na podněty, které ovlivňují a podílejí se na utváření profesní etiky zdravotnického pracovníka. Oborové dovednosti: Student je schopen objasnit zásady současných etických kodexů užívaných ve zdravotnictví, které jsou následně konkretizovány v diskusi a samostatné práci studentů u vybraných problémů etiky ve zdravotnictví.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Charta práv hospitalizovaných dětí..
-
Charta sexuálních a reprodukčních práv..
-
Listina základních práv a svobod.
-
Práva pacientů..
-
Úmluva o lidských právech a biomedicíně. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Praha. 2000..
-
Všeobecná deklarace lidských práv 1948.
-
www.hospice.cz.
-
www.nrod.cz.
-
www.umirani.cz.
-
Zákon č. 372/2011 (zákon o zdravotních službách).
-
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, 1994.
-
HERMANOVÁ, J. et. al. Etika v ošetřovatelské praxi, Praha: Galen, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
KUTNOHORSKA, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Galen. 2012. ISBN 978-80-247-2069-2.
-
PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
PLEVOVÁ, I. A KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3558-0.. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé.. Grada Publishing a.s., 2008. ISBN 978-80-7367-780-0.
-
VACHA, M., KONIGOVÁ, R. Základy moderní etiky. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.
|