Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví
Kód předmětu KSZD/DVUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace Obor výchova ke zdraví (dále VkZ) a jeho význam a role v primární, sekundární a terciární prevenci nemocí. 2. Konzultace: Metody VkZ - podle různých hledisek a využití 3. Konzultace: Metody výchovy ke zdraví u vybraných rizikových faktorů životního stylu Témata semináře: 4. Konzultace: Náplň a organizace výukové hodiny VkZ. 5. Konzultace: Intervenční programy a jejich vypracování Samostudium: Programy VkZ na zahraničních vysokých školách pedagogického směru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si nejen znalosti z oboru výchova ke zdraví a jednotlivých metod výchovy ke zdraví a jejich aplikaci v praxi, ale zejména způsobu výuky pedagogů tohoto předmětu se zaměřením na různé skupiny populace a jejich specifické zvláštnosti.
Odborné znalosti: Studenti mají dostatečné teoretické znalosti v oboru výchovy ke zdraví a jsou schopni vypracovat a realizovat výuku VkZ podle cílených a odborně podložených programů, přičemž aplikují přiměřené znalosti z andragogiky. Odborné dovednosti: Studenti dovedou připravit plán a realizovat výuku předmětu výchova ke zdraví na stření zdravotnické škole, vypracovat vzorový intervenční program ochrany a podpory zdraví, vést studenty při vypracování programů, objektivně vyhodnocovat dosažené výsledky, určovat další směr a metody VkZ a provádět výuku. Obecné způsobilosti: Studenti jsou způsobilí vést výuku v oblasti výchovy ke zdraví v rámci samostatného předmětu i jako součást jiných odborných předmětů, podílet se na koordinaci a realizaci intervenčních programů ochrany a podpory zdraví.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 90% účast na seminářích, průběžné ověřování znalostí během akademického roku, vypracování a prezentace seminární práce. Požadavky pro získání zkoušky: ústní odpověď na 2 otázky
Doporučená literatura
  • časopis Česká a slovenská hygiena.
  • časopis Sestra.
  • zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v platném znění.
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
  • EVANS, D. et al. Health promotion and Public Health for Nursing Students, 2017, London: SAGE, ISBN 978-1-4739-7785-3 (pbk)..
  • Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
  • KOL AUTORŮ, LEMON 2. Learning Material on Nursing - učební texty pro sestry a porodní asistentky. Copenhagen: WHO, ISBN 80-7013-248-5..
  • KOMÁREK, L., PROVAZNÍK, K. Ochrana a podpora zdraví. Praha: 3. LF UK, 2011, 978-80-260-1159-0.
  • KOVAŘÍKOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN: 978-80-7603-142-5.
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví. Dostupné: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf.
  • ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017, ISBN 978-80-7561-076-8..
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2136-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr