Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví
Kód předmětu KSZD/DVU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Obor výchova ke zdraví (dále VkZ) a jeho význam a role v primární, sekundární a terciární prevenci nemocí. 2. Programy VkZ na zahraničních vysokých školách pedagogického směru. 3. Metody VkZ - podle různých hledisek a využití. 4. Metody individuální VkZ. 5. Metody a formy skupinové VkZ, Metody hromadné VkZ. 6. Metody výchovy k přiměřené pohybové aktivitě. 7. Metody výchovy k racionální výživě. 8. Metody výchovy k nekouření, resp. odvykání kouření. 9. Metody výchovy k prevenci sexuálně přenosných nemocí. 10. Intervenční programy. Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Příprava a vypracování výukových materiálů pro studenty v rámci VkZ. 2. Náplň a organizace výukové hodiny VkZ. 3. Vypracování intervenčního programu. 4. Vypracování intervenčního programu. 5. Vypracování programu VkZ pro vybrané komunity. 6. Metody hodnocení výsledků programů VkZ. 7. Metody hodnocení výsledků programů VkZ. 8. Metody hodnocení výsledků výuky VkZ. 9. Prezentace seminárních prací. 10. Udělení zápočtu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si nejen znalosti z oboru výchova ke zdraví a jednotlivých metod výchovy ke zdraví a jejich aplikaci v praxi, ale zejména způsobu výuky pedagogů tohoto předmětu se zaměřením na různé skupiny populace a jejich specifické zvláštnosti.
Odborné znalosti: Studenti mají dostatečné teoretické znalosti v oboru výchovy ke zdraví a jsou schopni vypracovat a realizovat výuku VkZ podle cílených a odborně podložených programů, přičemž aplikují přiměřené znalosti z andragogiky. Odborné dovednosti: Studenti dovedou připravit plán a realizovat výuku předmětu výchova ke zdraví na stření zdravotnické škole, vypracovat vzorový intervenční program ochrany a podpory zdraví, vést studenty při vypracování programů, objektivně vyhodnocovat dosažené výsledky, určovat další směr a metody VkZ a provádět výuku. Obecné způsobilosti: Studenti jsou způsobilí vést výuku v oblasti výchovy ke zdraví v rámci samostatného předmětu i jako součást jiných odborných předmětů, podílet se na koordinaci a realizaci intervenčních programů ochrany a podpory zdraví.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 90% účast na seminářích, průběžné ověřování znalostí během akademického roku, vypracování a prezentace seminární práce. Požadavky pro získání zkoušky: ústní odpověď na 2 otázky
Doporučená literatura
  • časopis Česká a slovenská hygiena.
  • časopis Sestra.
  • zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v platném znění.
  • BENEŠ, M. Andragogika, 2014, Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4824-5.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
  • EVANS, D. et al. Health promotion and Public Health for Nursing Students, 2017, London: SAGE, ISBN 978-1-4739-7785-3 (pbk)..
  • KOL AUTORŮ, LEMON 2. Learning Material on Nursing - učební texty pro sestry a porodní asistentky. Copenhagen: WHO, ISBN 80-7013-248-5..
  • KOMÁREK, L., PROVAZNÍK, K. Ochrana a podpora zdraví. Praha: 3. LF UK, 2011, 978-80-260-1159-0.
  • ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017, ISBN 978-80-7561-076-8.. ISBN 978-80-7561-067-6.
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2136-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr