Předmět: Didaktika somatologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Didaktika somatologie
Kód předmětu KSZD/DSUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlechtová Dana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace Pojetí a poslání vzdělávacího předmětu somatologie na zdravotnických školách. Návaznost učiva somatologie na učivo základní školy, při vzdělávání na VOŠ - návaznost na obsah učiva střední školy. Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách - klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů. 2. Konzultace: Vyučovací hodina v somatologii I. - plánování výuky, příprava učitele na vyučování, motivace žáků ve výuce somatologie. Vyučovací hodina v somatologii II. - členění vyučovací hodiny somatologie, metody ve vyučování somatologie - klasifikace a charakteristika vybraných vyučovacích metod. 3. Konzultace: Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie. Didaktické prostředky a jejich využití pří výuce somatologie. Tvorba zkušebních testů v somatologii, prověřování, hodnocení, klasifikace vědomostí a dovedností ve výuce somatologie Témata semináře: 4. Konzultace: Semináře zahrnují přípravu, metodické zpracování tématu, výběr vhodných výukových metod, učebních pomůcek, didaktické techniky a aktivní vedení vyučovací hodiny na zadané téma. Student si zvolí nebo je mu přiděleno téma z níže uvedené nabídky: Funkční morfologie buňky, tkáně. Pohybový systém - kosterní soustava, klouby, svalová soustava. Krev - složení, funkce, specifická a nespecifická imunita, hemostáza, hemokoagulace, krevní skupiny. Dýchací systém- stavba, funkce. Kardiovaskulární systém- centrální a periferní část. Zažívací systém- stavba, funkce jednotlivých oddílů. Urogenitální systém- stavba a funkce ledvin, vývodné močové cesty, pohlavní ústrojí muže a ženy. Endokrinní systém. Nervový systém- část centrální a periferní. Dané téma zpracuje písemnou formou dle stanovených požadavků a odevzdá v časovém předstihu před vlastní konzultací. Samostudium: Pedagogické dokumenty - rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, tematický plán daného předmětu. Prohloubení znalostí anatomie a fyziologie v jednotlivých orgánový systémech, zaměřit se na rozsah předávaných poznatků, provázanost funkcí s cílem dosáhnout komplexního pojetí lidského organizmu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s didaktikou studijního předmětu - Somatologie pro výuku na zdravotnických školách. Připravuje budoucí učitele na výuku somatologie v podmínkách daných kurikulem školního vzdělávání.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v oblasti základních didaktických kategorií, disponuje širokými odbornými znalostmi anatomie a fyziologie člověka. Odborné dovednosti: Student je schopen využít teoretické poznatky, při plánování konkrétní vyučovací hodiny. Dokáže zvolit odpovídající výukové cíle, vhodné výukové metody, adekvátní didaktické prostředky při výuce somatologie, rovněž je schopen provádět obsahovou a didaktickou analýzu učebnic, využívaných ve výuce somatologie. Obecné způsobilosti: Na základě absolvování přednášek a seminářů je student schopen pracovat s RVP(rámcový vzdělávacím programem), konkretizovat požadavky RVP ve školním vzdělávacím programu (ŠVP). Posluchač je připraven koncipovat a vést výuku daného předmětu v souladu s požadavky ŠVP a úrovní žáků či studentů, stanovovat cíle a vytvářet vhodné učební úlohy k rozvoji schopností žáků a studentů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 80% účast na seminářích, metodický soubor - 3 přípravy na vyučovací jednotku, 2 hodnotící testy, seznam použité literatury použitý při zpracování metodického souboru, průběžné ověřování znalostí během akademického roku, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program příslušného studijního oboru, školní vzdělávací program..
  • Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998.
  • CEDRYCHOVÁ, V., RAUDENSKY, J. Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy, 1996, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP. ISBN 80-7044-058-9..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2006, ISBN 80-244-1418-X..
  • DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe. 2010, Ostrava: Ostravská univerzita..
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. 2. vyd. Olomouc: Epava, 2000, 480 s..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, 2007, Olomouc: Hanex. ISBN 80-85783-73-8..
  • GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000..
  • JANKOVCOVÁ, M., KOUDELA, J., PRUCHA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství..
  • JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje, 2013, 1. vydání Hradec Králové: Gaudeamus. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7435-266-9..
  • Kolář, Z. - Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha, Grada, 2009.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi, 2009, Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4834-8..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele, 2004, 1. vydání Praha: Triton. ISBN 80-7254-474-8..
  • ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II., 2003, Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80 - 86432- 49 - 1..
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování, 1997, 1.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-124-X..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování, 2009, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr