Předmět: Didaktika ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Didaktika ošetřovatelství
Kód předmětu KSZD/DOU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Vzdělávání v ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnickém záchranářství v ČR a ve světě - v současnosti i minulosti. 2. Pregraduální, postgraduální a celoživotní vzdělávání zdravotnických asistentů, všeobecných sester, porodních asistentek a zdravotnických záchranářů, jejich kompetence a uplatnění ve zdravotnickém systému. 3. Pedagogické dokumenty na zdravotnických školách (kurikula oborů a předmětů, cíle studia, jeho obsahy a profily absolventů). 4. Pedagogické dokumenty na zdravotnických školách (rámcové a školní vzdělávací programy, učební / studijní plány a sylaby jednotlivých předmětů, se zaměřením na ošetřovatelské předměty a zdravotnické předměty charakteru praktického vyučování). 5. Osobnost učitele odborných zdravotnických předmětů, se zaměřením na předměty ošetřovatelské a zdravotnické předměty zahrnující praktické vyučování. 6. Organizační zajištění výuky ošetřovatelských předmětů, včetně praxe, která probíhá v klinických zařízeních, tj. u lůžka nemocného, a výuky dalších zdravotnických předmětů, zahrnujících praktické vyučování. 7. Studijní zdroje, učebnice a jiné studijní opory se zaměřením na ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnické záchranářství. 8. Motivace žáků ve zdravotnických oborech, se zaměřením na ošetřovatelství, případně další obory s praktickým vyučováním. 9. Cíle, formy, metody a prostředky výuky ošetřovatelství v hodinách teorie a v rámci praktického vyučování zdravotnických předmětů na středních zdravotnických školách v laboratorních podmínkách. 10. Ukončování studia v ošetřovatelských oborech se zaměřením na profilovou část maturitní zkoušky. Témata seminářů: 1. Rozdělení studentů do skupin, vylosování témat z oblasti ošetřovatelství, instruktáž studentů o průběhu následujících seminářů, co by měli do ukázkové vyučovací hodiny zahrnout, jak by měla hodina probíhat. 2. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 3. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 4. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 5. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 6. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 7. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 8. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 9. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma. 10. Ukázka výukové hodiny ošetřovatelství na vybrané téma.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Didaktika ošetřovatelství vychází ze zásad a poznatků z obecné didaktiky. Je základem profesionální a hodnotové orientace odborného učitele. Učí studenty metodám, formám, strukturování, výchovně vzdělávacího procesu na zdravotnických školách. Zabývá se systémem zdravotnického školství, jeho strukturou, funkcemi, úkoly, cíli, formami studia, legislativou, osobností odborného učitele, etikou a morálkou. Dále seznamuje studenty s pedagogickými dokumenty - třídní kniha, třídní výkaz, osnovy, kurikula atd. Cílem předmětu je vzdělat a vychovat budoucího učitele ošetřovatelských předmětů a praktického vyučování, který bude mít jak dostatečné teoretické znalosti, tak potřebné praktické dovednosti, včetně schopnosti komunikace, a samozřejmě také potřebnou etickou výchovu.
Odborné znalosti: Student zná obsah učiva ošetřovatelství na zdravotnických školách, stejně tak obsah učiva dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování (např. předmět se zaměřením na ošetřovatelské postupy apod.). Odborné dovednosti: Student umí aplikovat efektivní metody a formy výuky v ošetřovatelských předmětech. Student umí z didaktického hlediska analyzovat učivo předmětu ošetřovatelství. Student zvládá samostatně řešit didaktické problémy. Student umí zdůvodňovat vlastní didaktická rozhodnutí. Student umí analyzovat zkušenosti získané pedagogickou praxí na střední škole. Student umí popsat a orientovat se v pedagogických dokumentech, ve vazbě na ošetřovatelské předměty. Student umí popsat alternativní didaktické koncepce a inovace, ve vazbě na výše uvedené předměty. Obecné způsobilosti: Student je schopen použít získané teoretické poznatky při studiu dalších odborných předmětů a aplikovat je v průběhu praxe. Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat studentům střední zdravotnické školy vlastní odborné názory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na seminářích. Student zpracuje podrobný metodický balíček na zadané ošetřovatelské téma, který odevzdá minimálně týden před udělením zápočtu. Vypracování metodického balíčku, vychází z konkrétních zkušeností z pedagogické praxe. Obsahuje podrobnou přípravu na vyučovací hodinu, posouzení didaktické efektivity učebnice, podle které byla vedena výuka a recenzi odborného článku, který se tématikou vztahuje k probíranému tématu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zápočet bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu.
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2006, ISBN 80-244-1418-X..
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1997, ISBN 80-7066-534-3..
  • KALHOUS, Z., OBST, O. KALHOUS, Z., OBST, O., Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KELNAROVÁ, J., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy 1. ročník. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5332-4..
  • KOTRBA, T. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015, ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KUBEROVÁ, H., PILAŘOVÁ, D. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování, 2009, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy I. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3601-3..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy II. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3602-0..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy III. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-4341-7..
  • SLEZÁKOVÁ, L., a kol. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy IV. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4342-4..
  • TALIÁNOVÁ, M., ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011, ISBN 978-80-7395-389-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr