Vyučující
|
-
Abrahamová Petra, Mgr.
-
Rosezínová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Osobnost učitele odborné praxe. 2. Organizace předmětu klinická praxe. 3. Didaktické metody pro výuku klinické praxe. 4. Specifika vedení klinické praxe na VŠ, mentoring. 5. Právní předpisy upravující klinickou praxi. 2. Konzultace: 1. Obsah vzdělávání v klinické praxi. 2. Realizace předmětu klinická praxe. 3. Prověřování, hodnocení a klasifikace žáků. 4. Cílové kompetence žáka v předmětu. 5. Sebereflexe učitele. Témata semináře: 3. Konzultace: 1. Požadavky na učitele praktického vyučování. 2. Příprava učitele na výuku klinické praxe. 3. Organizace výuky. Význam a využití exkurzí. 4. Prezentace příprav na výuku klinické praxe. Samostudium: 1. Pedagogické dokumenty. 2. Cíle klinické praxe. 3. Klasifikace výsledků vzdělávání. 4. Prověřování a hodnocení vědomostí a dovedností žáků. 5. Role učitele. 6. Posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání. 7. Výchovně - vzdělávací cíle klinické praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Absolvováním předmětu získají studenti orientaci v oblasti oborové didaktiky, včetně ucelených znalostí a praktických dovedností, které budou umět aplikovat do praktické činnosti učitele klinické praxe (předmětu Ošetřování nemocných). Získané znalosti a dovednosti student uplatní v rámci absolvování pedagogické praxe. Cílem předmětu je, aby byli absolventi schopni orientovat se v učebních dokumentech, vést pedagogickou dokumentaci a objektivně hodnotit výsledky učení žáků.
Odborné znalosti: Student umí popsat předmět oborové didaktiky. Umí formulovat cíle vzdělávání a zná didaktické metody vhodné pro výuku klinické praxe. Orientuje se v základních učebních dokumentech a chápe význam přípravy učitele na výuku. Odborné dovednosti: Student umí využít vyučovací metody v reálném vzdělávacím procesu, je schopen vést pedagogickou dokumentaci a hodnotit vědomosti i dovednosti žáků. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 80% účast na seminářích, průběžné ověřování znalostí během akademického roku.
|
Doporučená literatura
|
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1417-1..
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. s. 248. ISBN 978-80-7367-684-1..
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada publishing.2011.SBN 978-80-247-1821-7.
-
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0..
|