Vyučující
|
-
Abrahamová Petra, Mgr.
-
Rosezínová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Osobnost učitele klinické praxe. 2. Pedagogické dokumenty. 3. Obsah vzdělávání v klinické praxi (Ošetřování nemocných). 4. Organizace předmětu klinická praxe (Ošetřování nemocných). 5. Realizace předmětu klinická praxe (Ošetřování nemocných). 6. Cíle klinické praxe (Ošetřování nemocných). 7. Cílové kompetence žáka v předmětu. 8. Didaktické metody pro výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 9. Didaktické metody pro výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 10. Prověřování, hodnocení a klasifikace žáků. 11. Prověřování a hodnocení vědomostí a dovedností žáků. 12. Klasifikace výsledků vzdělávání. 13. Specifika vedení klinické praxe na VŠ, mentoring. Témata seminářů: 1. Požadavky na učitele praktického vyučování. 2. Role učitele. 3. Příprava učitele na výuku klinické praxe. 4. Sebereflexe učitele. 5. Právní předpisy upravující klinickou praxi (Ošetřování nemocných). 6. Posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání. 7. Organizace výuky. Význam a využití exkurzí. 8. Výchovně-vzdělávací cíle klinické praxe. 9. Prezentace příprav studentů na výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 10. Prezentace příprav studentů na výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 11. Prezentace příprav studentů na výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 12. Prezentace příprav studentů na výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných). 13. Prezentace příprav studentů na výuku klinické praxe (Ošetřování nemocných).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Absolvováním předmětu získají studenti orientaci v oblasti oborové didaktiky. Dále studenti získají ucelené znalosti a praktické dovedností, které budou umět aplikovat do praktické činnosti učitele klinické praxe (předmětu Ošetřování nemocných). Získané znalosti a dovednosti student uplatní v rámci absolvování pedagogické praxe. Cílem předmětu je schopnost budoucích učitelů klinické praxe orientovat se v učebních dokumentech, vést pedagogickou dokumentaci a objektivně hodnotit výsledky učení žáků.
Odborné znalosti: Student umí popsat předmět oborové didaktiky. Umí formulovat cíle vzdělávání a zná didaktické metody vhodné pro výuku klinické praxe. Orientuje se v základních učebních dokumentech a chápe význam přípravy učitele na výuku. Odborné dovednosti: Student umí využít vyučovací metody v reálném vzdělávacím procesu, je schopen vést pedagogickou dokumentaci a hodnotit vědomosti i dovednosti žáků. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky pro získání zápočtu: minimálně 80% účast na seminářích, průběžné ověřování znalostí během akademického roku.
|
Doporučená literatura
|
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1, 2006, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1417-1..
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. s. 248. ISBN 978-80-7367-684-1..
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada publishing.2011.SBN 978-80-247-1821-7.. Praha, 1999.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada publishing. 2012. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0..
|