Předmět: Duševní hygiena

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Duševní hygiena
Kód předmětu KSZD/DHKO3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: duševní zdraví, stres a jeho vliv, syndrom vyhoření a jeho vliv na duševní zdraví duševní hygiena, techniky osobnostního rozvoje a rozvíjení profesních kompetencí jako podpora duševního zdraví a prevence syndromu vyhoření. Samostudium: Vytvoření osobní myšlenkové mapy nebo pojmového diagramu osobnostního rozvoje. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z oblasti duševní hygieny, duševního zdraví, syndromu vyhoření, jeho příznacích a prevenci.
Odborné znalosti: Student: - popisuje teorii zdraví, determinanty zdraví, složky zdravého životního stylu a faktory ovlivňující zdravý životní styl. - definuje stres, mechanismy jeho zvládání, dimenze stresu, popisuje strategie zvládání stresu a adaptace organismu na stres. - definuje pojem syndromu vyhoření, vysvětluje příčiny vzniku, druhy, příznaky v psychické i tělesné rovině. - vysvětluje fáze syndromu vyhoření, jak předcházet syndromu vyhoření s jaké metody lze uplatnit v prevenci syndromu vyhoření (včetně diagnostiky a autodiagnostiky, škály). - popisuje pojem duševní hygieny, techniky a jak pracovat se svým mentálním zdraví. - popisuje techniky osobnostního rozvoje vedoucí k prevenci duševního zdraví a vzniku syndromu vyhoření. - vysvětluje, jakým způsobem rozvíjet kompetence podpory duševního zdraví a prevence syndromu vyhoření (celoživotní vzdělávání, Bálintovské skupiny, Mentoring, Councelling, Focusing, Koučink, Supervize) Odborné dovednosti: Student: - vytváří myšlenkovou mapu na téma prevence syndromu vyhoření, duševní hygieny. - uplatňuje znalosti o konkrétním pacientovi/případu/kazuistice z hlediska prevence duševního zdraví. Obecné způsobilosti: Student - je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Vytvoření osobní myšlenkové mapy nebo pojmového diagramu osobnostního rozvoje Zápočtový test
Doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní zdraví zdravotní sestry. Praha: Grada publishing. ISBN 80-247-0784-5..
  • ŠAUEROVÁ ŠVAMBERK, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada publishing. ISBN: 978-80-271-0470-3..
  • TALIÁN. F. Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna. ISBN: 80-7168-681-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr