Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1.Psychologická problematika nemoci, objektivní a subjektivní postoj k nemoci 2.Autoplastický obraz nemoci a jeho podmíněnost (2 hodiny) 2. Konzultace: 1. Reakce na onemocnění, hospitalismus 2.Postoj pacienta k nemoci 3.Iatropatogenie Témata seminářů: 3. Konzultace: 1.Nemoc jako náročná životní situace 2.Komunikace s pacientem a komunikace v rámci sociální sítě pacienta 3.Problematika bolesti 4.Umírání, sdělování nepříjemných zpráv Samostudium: Zdravotník a nemocný, požadavky na zdravotníka, vztah zdravotníka a nemocného, povinnosti zdravotníka, vnímání zdravotníka nemocným, přístupy v roli zdravotníka, zásady profesionálního chování, typy zdravotníků, neadaptivní povahové projevy, pravidla produktivního chování, neproduktivní chování zdravotníka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Odborné dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Student získá zápočet za minimálně 80 % aktivní účasti na semináři a prokázání orientace v dané problematice písemnou formou. Zkouška proběhne ústní formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie.
-
HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha Grada 2009. ISBN 978-80-247-3037-0. ISBN 978-80-247-3037-0.
-
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie 1. díl. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.
-
KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
-
RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
ZACHAROVÁ, E. A J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, 2011. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.
|