Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Psychologická problematika nemoci. Vztahy psychosomatické a somatopsychické, autoplastický obraz nemoci. 2. Prožívání nemoci v čase, poměr nemocného k nemoci. Kategorie nemocných z psychologického hlediska. 3. Psychologická problematika hospitalizace, iatropatogenie, sororigenie a egrotogenie. 4. Profesionální deformace, nebezpečí vzniku syndromu vyhoření. 5. Psychologie bolesti, úzkosti, strachu a pocitu méněcennosti. 6. Druhy postižení a psychologický přístup ke klientům. 7. Umírání a smrt z hlediska psychologie. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Psychoterapie ve zdravotnické práci. 2. Nemoc jako náročná životní situace. 3. Komunikace s nemocným klientem. Komunikace v rámci sociální sítě klienta. 4. Neproduktivní chování, produktivní chování a jeho projevy. 5. Zvláštnosti přístupu ke klientům na jednotlivých odděleních. 6. Produktivní a neproduktivní chování, zdravotník jako klient. 7. Zásady profesionálního chování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Oborové znalosti: Po absolvování kurzu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Oborové dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Student získá zápočet za minimálně 80 % aktivní účasti na semináři a prokázání orientace v dané problematice písemnou formou. Zkouška proběhne ústní formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. Ústí nad Labam. ISBN 978-80-7414-348-9.
-
HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha Grada 2009. ISBN 978-80-247-3037-0. ISBN 978-80-247-3037-0.
-
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie. 1. díl Praha Grada. 2010. ISBN 978-80-247-3270-1. ISBN 978-80-247-3270-1.
-
KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha Grada 2009 ISBN 978-80-247-2608-3.
-
RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.
|