Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Kozultace: Edukace, pojem edukace, edukační lekce, struktura edukační lekce. 2. konzultace: Hodnocení edukace, kritéria pro hodnocení klienta/tky, kritéria pro hodnocení edukátorky (sestry). Témata seminářů: 1. konzultace: Edukační proces v ošetřovatelské péči/fáze edukačního procesu, cíle edukace, faktory ovlivňující edukaci, formy edukace, zásady správné edukace, metody edukace, záznam edukace - skupinová práce 2. konzultace: Specifika edukace u klientů s onemocněním dýchacích cest, oběhového systému, s krevními chorobami, zažívacího systému, ledvin a močových cest, onkologickým onemocněním a jiných vybraných onemocnění, ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta-práce ve skupině 3. konzultace: Specifika edukace u dětí, hendikepovaných, seniorů, cizinců, ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u výše uvedených skupin klientů, vedení edukační dokumentace, efektivita a vyhodnocení edukace-práce ve skupině Samostudium Primární, sekundární a terciální edukace, zdravotnický pracovník/ osobnost sestry v roli edukátora, Metody edukačního plánu, dílčí cíle, obsah, vědomosti, pomůcky pro edukátora, pomůcky pro klienta/tky, organizace vyučovací hodiny, učební program. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci klienta/ky, hraní rolí, příprava pro praktický nácvik jednotlivých edukací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelské dovednosti. Rozšiřuje poznatky z výchovy a vzdělávání a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukaci nejen klientů/pacientů. Výuka je zaměřena na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení sestry na jedince, rodinu, komunitu, vč. praktické aplikace edukační činností nejen u klientů, ale i rodinných příslušníků a zdravotnického týmu.
Oborové znalosti: Edukace jako organická součást ošetřovatelství je jednou z nejdůležitějších a nejnáročnějších úloh sestry, uskutečňuje prostřednictvím edukačního procesu. Edukace v ošetřovatelství je součástí profesionální činnosti sestry, tj. výchova a vzdělávání. V této oblasti musí být schopná aktivně působit na vědomí občanů v péči o jejich zdraví, na jejich zdravotní kulturu ve zdravotnických zařízeních, ale i v komunitě. Sestra má být připravena na plnění role edukátorky v primární, sekundární a terciální zdravotní péči. Oborové dovednosti: Studenti se orientují v pojmech souvisejících s edukací v ošetřovatelské péči, umí popsat rozdíly mezi edukací primární, sekundární a terciální, umí naplánovat a realizovat edukační lekci, vč. zpětné vazby, vyhodnocení, umí a znají specifika v edukaci dětí, seniorů, hendikepovaných nebo cizinců, umí realizovat edukaci u pacienta s určitým klinickým onemocněním, vč. vedení záznamu o edukaci a doplňujícího edukačního materiálu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou udělení zápočtu je 85% účast na výuce, vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma Seminární práce - student připraví edukační lekci/materiál u klienta s vybraným onemocněním.
|
Doporučená literatura
|
-
ČELEDOVÁ L., ČEVELA R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: GRADA, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.
-
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009..
-
CHRASTINA J., MAREČKOVÁ J. Edukace klientů k provádění testů k detekci okultního krvácení do stolice. Interní medicína pro praxi. 2009, roč. 11, č. 11, s. 524-526. ISSN 1803-5256..
-
JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005..
-
JUŘENÍKOVÁ P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: GRADA, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2..
-
MAGUROVÁ D., MAJERNÍKOVÁ L. Edukácia a edukační proces v ošetřovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-80-8063-326-4.
-
MACHOVÁ J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha: GRADA, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X..
-
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8..
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
-
SEIFERT, B. et kol. Primární péče, praktické lékařství Praha Karolinum 2004 ISBN 80-246-0883-9.
-
ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1..
-
VORLÍČEK J., ABRAHÁMOVÁ J., VORLÍČKOVÁ H. Klinická onkologie pro sestry. Praha: GRADA, 2006. 328 s. ISBN 80-247-1716-6..
-
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovatelstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-183-X.
|