Vyučující
|
-
Chrásková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: seznámení s pedagogikou a didaktikou jako vědou, pedagogické principy a zásady vzdělávání 2. týden: pojmy, cíle, funkce výchovy a vzdělávání 3. týden: alternativní metody vzdělávání, evaluace vzdělávacího procesu 4. týden: metody a principy primární, sekundární a terciární edukace, role sestry edukátorky, 5. týden: vztah mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, kompetence sestry v oblasti edukace Témata seminářů: 1. týden: metodika tvorby edukačního procesu u konkrétního pacienta, dokumentace edukačního procesu 2. týden: edukační potřeby pacienta, edukační anamnéza, naplánování edukačních forem a prostředků 3. týden: příprava a realizace edukační lekce, hodnocení efektivity vzdělávání 4. týden: příprava a realizace edukační lekce, hodnocení efektivity vzdělávání 5. týden: příprava edukačních materiálů a volba metod edukace pro oblast primární, sekundární a terciární
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky. V souvislosti s ošetřovatelským procesem a znalostmi z klinických oborů se studenti učí používat didaktických metod a postupů pro výchovné působeni na jedince, rodinu a komunitu v péči o vlastní zdraví a prevenci nemocí. Studenti se naučí používat edukační proces v souladu s ošetřovatelským procesem. Naučí se sestavit a aplikovat edukační program na základě zjištěné edukační anamnézy, provede evaluaci edukačního procesu.
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit pojmy a vztahy mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, vysvětlit a definovat edukaci primární, sekundární a terciární, vyjmenovat kompetence sestry v oblasti edukace a vysvětlí roli sestry - edukátorky, definovat pedagogické principy a zásady vzdělávání / edukace, definovat pojmy, cíle a funkci výchovy a vzdělávání, vysvětlit pojmy evaluace vzdělávacího procesu, alternativní vzdělávací metody, vysvětlit specifika edukace u seniorů, dětí a u osob se speciálními potřebami. Oborové dovednosti: Student umí naplánovat edukační proces pro konkrétního pacienta vypracovat edukační anamnézu, vyhledat a stanovit edukační potřeby pacienta umí připravit a realizovat edukační lekci s použitím vhodných edukačních metod s ohledem na stav pacienta vyhodnotit účinnost a výsledky edukačního procesu / provést evaluaci v rámci primární, sekundární a terciární edukace připravit edukační materiály a metody edukace. umí vést dokumentaci o edukačním procesu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavkem pro udělení zápočtu bude 80% účast na seminářích a vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují edukační proces u konkrétního pacienta. V práci studenti prokážou schopnost získané teoretické znalosti z oboru didaktiky a pedagogiky aplikovat do edukace v ošetřovatelství. Předmět bude zakončen ústní zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp J., Mareš J.:. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2007.
-
JUŘENÍKOVÁ P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: GRADA, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2..
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál: Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
MAGUROVÁ D., MAJERNÍKOVÁ L. Edukácia a edukační proces v ošetřovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-80-8063-326-4.
-
MACHOVÁ, J. KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha, 2002.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2.vyd.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky.. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-845-2.
-
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovatelstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-183-X.
|