|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: - Psychologická problematika nemoci, objektivní a subjektivní postoj k nemoci - Autoplastický obraz nemoci a jeho podmíněnost (2 hodiny) 2. konzultace: - Reakce na onemocnění, hospitalismus - Postoj pacienta k nemoci - Iatropatogenie Témata seminářů: 1. konzultace: - Nemoc jako náročná životní situace - Komunikace s pacientem a komunikace v rámci sociální sítě pacienta - Problematika bolesti - Umírání, sdělování nepříjemných zpráv Samostudium: Zdravotník a nemocný, požadavky na zdravotníka, vztah zdravotníka a nemocného, povinnosti zdravotníka, vnímání zdravotníka nemocným, přístupy v roli zdravotníka, zásady profesionálního chování, typy zdravotníků, neadaptivní povahové projevy, pravidla produktivního chování, neproduktivní chování zdravotníka. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Odborné dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat poznatky a dovednosti z oblasti zdravotnické psychologie v profesi zdravotnického záchranáře a eliminovat riziko iatropatogenie.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Student získá zápočet za minimálně 80 % aktivní účasti na semináři a prokázání orientace v dané problematice písemnou formou. Zkouška proběhne ústní formou.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. Ústí nad Labam. ISBN 978-80-7414-348-9.
-
JOCHMANNOVÁ, L. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
-
VAŠINA, L. Základy psychopatologie a klinické psychologie. Brno: Institut mezioborových studií, 2008. ISBN 978-80-87182-00-0..
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0155-9..
|