Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: Pedagogika jako věda. Historický vývoj pedagogiky. Edukační teorie. Edukační modely. Sociokulturní aspekty edukace. Edukační proces. Témata seminářů: 2. Konzultace: Prezentace edukačních programů. Samostudium: Posuzování v edukačním procesu. Organizační formy edukace. Didaktické metody. Didaktické pomůcky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Součástí předmětu jsou vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky, které se zabývají zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění, jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními potřebami.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory pedagogiky i speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí Zápočet - prezentace vlastního edukačního programu
|
Doporučená literatura
|
-
KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-684-1. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Přeložila Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ, 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3697-5. ISBN 978-80-244-3697-5.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2.vyd.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
|