Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Pedagogika jako věda. 2. Historický vývoj pedagogiky. 3. Teorie výchovy. 4. Cíle a cílená záměrnost výchovy. 5. Taxonomie cílů. 6. Pedagogické zásady. 7. Formy a metody výchovného působení. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Úvod do speciální pedagogiky (uvedení do předmětu, diagnostika ve speciální pedagogice - ukázky testů). 2. Logopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad. Logopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností. 3. Surdopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad. Surdopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. 4. Tyflopedie uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad. Tyflopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Hluchoslepota. 5. Psychopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení. Psychopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 6. Etopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování. 7. Somatopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Součástí předmětu jsou vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky, které se zabývají zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění, jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními potřebami.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory pedagogiky i speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí, písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-684-1. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3697-5.. ISBN 978-80-244-3697-5.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada publishing.2011.SBN 978-80-247-1821-7.
-
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada publishing. 2012. ISBN 978-80-247-3357-9.
|