Vyučující
|
-
Zemanová Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. konzultace: Pedagogika jako věda. Historický vývoj pedagogiky. Edukační teorie a modely. Sociokulturní aspekty edukace. Posuzování v edukačním procesu. 2. konzultace: Plánování edukačního procesu. Cíle edukačního procesu. Sociokulturní aspekty edukace. Didaktické metody a pomůcky. 3. Konzultace: Prezentace edukačních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky. V souvislosti s ošetřovatelským procesem a znalostmi z klinických oborů se studenti učí používat didaktických metod a postupů pro výchovné působeni na jedince, rodinu a komunitu v péči o vlastní zdraví a prevenci nemocí. Studenti se naučí používat edukační proces v souladu s ošetřovatelským procesem. Naučí se sestavit a aplikovat edukační program na základě zjištěné edukační anamnézy, provede evaluaci edukačního procesu.
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit pojmy a vztahy mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, vysvětlit a definovat edukaci primární, sekundární a terciární, vyjmenovat kompetence sestry v oblasti edukace a vysvětlí roli sestry - edukátorky, definovat pedagogické principy a zásady vzdělávání / edukace, definovat pojmy, cíle a funkci výchovy a vzdělávání, vysvětlit pojmy evaluace vzdělávacího procesu, alternativní vzdělávací metody, vysvětlit specifika edukace u seniorů, dětí a u osob se speciálními potřebami. Oborové dovednosti: Student umí naplánovat edukační proces pro konkrétního pacienta, vypracovat edukační anamnézu, vyhledat a stanovit edukační potřeby pacienta, umí připravit a realizovat edukační lekci s použitím vhodných edukačních metod s ohledem na stav pacienta, vyhodnotit účinnost a výsledky edukačního procesu / provést evaluaci, v rámci primární, sekundární a terciární edukace připravit edukační materiály a metody edukace, umí vést dokumentaci o edukačním procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Seminární práce, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Dučová, B. a kol. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada, 2019. ISNB 978-80-271-0836-7.
-
Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada publishing. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-684-1. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošstrovateľstve. Martin: Osveta: 2012. ISBN 978-80-8063-321-9. ISBN 978-80-8063-321-.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISNB80-7367-047-X.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
-
Rozsypalová, M. a kol. Psychologie a pedagogika I. Praha: Informatorium, 2003. ISNB 80-73333-014-8.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada publishing.2011.SBN 978-80-247-1821-7.
-
Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-845-2..
-
Špatenková, N., Smékalová, L. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISNB 978-80-247-5446-8.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada publishing. 2012. ISBN 978-80-247-3357-9.
|