Předmět: Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Kód předmětu KO/ZFVK5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chrásková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: seznámení s pedagogikou a didaktikou jako vědou, pedagogické principy a zásady vzdělávání, pojmy, cíle, funkce výchovy a vzdělávání, alternativní metody vzdělávání, evaluace vzdělávacího procesu, metody a principy primární, sekundární a terciární edukace. 2. konzultace: vztah mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, role sestry edukátorky, kompetence sestry v oblasti edukace pacientů a klientů. Témata seminářů: 1. konzultace: metodika tvorby edukačního procesu u konkrétního pacienta, dokumentace edukačního procesu, edukační potřeby pacienta, edukační anamnéza, naplánování edukačních forem a prostředků. 2. konzultace: příprava a realizace edukační lekce, hodnocení efektivity vzdělávání, příprava edukačních materiálů a volba metod edukace pro oblast primární, sekundární a terciární. Samostudium: Individuálním samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Nekontaktní část výuky je řízena vyučujícím, studenti vychází zejména ze základní studijní literatury. Zpětná vazba probíhá formou individuálních nebo skupinových konzultací studentů za přítomnosti vyučujícího a dále prostřednictvím konzultací seminárních prací, ve kterých vyučující v přímém kontaktu se studujícími ověřuje, jak pochopili látku a jak jsou připraveni k dalšímu studiu. Ke kontaktu a k zaznamenávání průběžných studijních výsledků je využíván informační systém školy, záznamy v něm slouží jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Realizace samostudia je předpokladem pro udělení zápočtu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky. V souvislosti s ošetřovatelským procesem a znalostmi z klinických oborů se studenti učí používat didaktických metod a postupů pro výchovné působeni na jedince, rodinu a komunitu v péči o vlastní zdraví a prevenci nemocí. Studenti se naučí používat edukační proces v souladu s ošetřovatelským procesem. Naučí se sestavit a aplikovat edukační program na základě zjištěné edukační anamnézy, provede evaluaci edukačního procesu.
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit pojmy a vztahy mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, vysvětlit a definovat edukaci primární, sekundární a terciární, vyjmenovat kompetence sestry v oblasti edukace a vysvětlí roli sestry - edukátorky, definovat pedagogické principy a zásady vzdělávání / edukace, definovat pojmy, cíle a funkci výchovy a vzdělávání, vysvětlit pojmy evaluace vzdělávacího procesu, alternativní vzdělávací metody, vysvětlit specifika edukace u seniorů, dětí a u osob se speciálními potřebami. Oborové dovednosti: Student umí naplánovat edukační proces pro konkrétního pacienta, vypracovat edukační anamnézu, vyhledat a stanovit edukační potřeby pacienta, umí připravit a realizovat edukační lekci s použitím vhodných edukačních metod s ohledem na stav pacienta, vyhodnotit účinnost a výsledky edukačního procesu / provést evaluaci, v rámci primární, sekundární a terciární edukace připravit edukační materiály a metody edukace, umí vést dokumentaci o edukačním procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavkem pro udělení zápočtu bude 90% účast na seminářích a vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují edukační proces u konkrétního pacienta. V práci studenti prokážou schopnost získané teoretické znalosti z oboru didaktiky a pedagogiky aplikovat do edukace v ošetřovatelství. Předmět bude zakončen ústní zkouškou.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ L., ČEVELA R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: GRADA, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8.
  • DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009..
  • CHRASTINA J., MAREČKOVÁ J. Edukace klientů k provádění testů k detekci okultního krvácení do stolice. Interní medicína pro praxi. 2009, roč. 11, č. 11, s. 524-526. ISSN 1803-5256..
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005..
  • JUŘENÍKOVÁ P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: GRADA, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2..
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál: Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MAGUROVÁ D., MAJERNÍKOVÁ L. Edukácia a edukační proces v ošetřovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-80-8063-326-4.
  • MACHOVÁ J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha: GRADA, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8..
  • MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X..
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8..
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
  • SEIFERT, B. et kol. Primární péče, praktické lékařství Praha Karolinum 2004 ISBN 80-246-0883-9.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky.. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-845-2.
  • ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1..
  • VORLÍČEK J., ABRAHÁMOVÁ J., VORLÍČKOVÁ H. Klinická onkologie pro sestry. Praha: GRADA, 2006. 328 s. ISBN 80-247-1716-6..
  • ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovatelstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-183-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr