|
Vyučující
|
-
Mičíková Lucia, PhDr. Ing. Mgr. Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Zdraví, aspekty zdraví, determinanty zdraví. Ochrana a podpora zdraví, prevence poškození zdraví. 2. Nerovnosti ve zdraví, rovnost ve zdraví, rovnost v poskytování zdravotní péče. Mezinárodní dokumenty týkající se ochrany a podpory zdraví, Zdraví 2030. Veřejné zdravotnictví ? zaměření, náplň, součásti, realizace v praxi, legislativa. 3. Výchova ke zdraví ? definice a náplň oboru, cíle, metody a formy práce. Epidemiologie a prevence neinfekčních nemocí. 4. Životní prostředí a zdraví. Hygiena: Hygiena životního prostředí. Hygiena zdravotnických zařízení. 5. Hygiena výživy ? náplň oboru, cíle, metody a formy práce. Hygiena dětí a dorostu ? náplň oboru, cíle, metody a formy práce. 6. Hygiena práce ? hodnocení zdravotních rizik při práci ? aplikace ve zdravotnictví, kategorizace prací, pracovnělékařské preventivní prohlídky. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Intervenční program zaměřený na životní a pracovní podmínky a způsob života. 2. Zdravotní gramotnost 3. Výchova ke zdraví ? práce se skupinou. Metody výchovy ke zdraví. 4. Práce sestry v oblasti výchovy ke zdraví v komunitách. 5. Prevence úrazů v dětském věku. 6. Závislosti u dětí a dospívajících. Sociální problematika.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů programu SZO Zdraví v 21. století a národního programu podpory zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, infekcí spojených se zdravotní péčí, o chronických neinfekčních hromadně se vyskytujících nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví. Seznamuje s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní výchovu ke zdraví a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin, komunit.
Odborné znalosti: Student si osvojí znalosti o zdraví a vzájemném působení prostředí a způsobu života a z toho vyplývající negativní nebo pozitivní dopady na zdraví populace a opatření k ochraně a podpoře zdraví jednotlivých skupin. Ovládají základy hygieny životního prostředí, hygieny výživy, hygieny dětí a dorostu, prokazují znalosti o působení pracovních podmínek na zdraví pracovníků se zaměřením na zdravotnictví a preventivních opatření; mají teoretické znalosti výchovy ke zdraví, ovládají metody a formy práce s jednotlivci i komunitami, ovládají základy epidemiologie i neinfekčních chronických nemocí a jejich prevence. Odborné dovednosti: Student umí vypracovat dotazník na zjištění znalostí, postojů, zdravotního stavu pacientů ? klientů; umí vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění ? snížení rizikových faktorů zdraví. V rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření ? odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.), umí provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách, umí spolupracovat při realizaci opatření na ochranu a podporu zdraví. Obecné způsobilosti: Student je schopen dle rámcového zadání a přidělených zdrojů, koordinovat činnost týmu a nést zodpovědnost za jeho výsledky.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Povinná aktivní účast na přednáškách a seminářích, absolvování testu (75% úspěšnost), vypracování a prezentace seminární práce ? intervenčního programu zaměřeného na ochranu a podporu zdraví vybraných skupin populace.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Central European Journal of Public Health.
-
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v znění platných předpisů..
-
FRIIS, R. H. a SELLERS, T. A. Epidemiology for public health practice. Sixth edition. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning, [2021]. ISBN 9781284175431..
-
HAMPLOVÁ, L. a kol.. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1.. ISBN 978-80-7387-934-1.
-
Hamplová, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
MARXCY, M., J. ROSEMAN and J. LAST. Public Health and Preventive Medicine. Oxford: Oxford Publ. 2014. ISBN 978-0071441998.
-
MÜLLEROVÁ, D. a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2..
-
RUSNÁK, M., et. al. Propedeutika epidemiológie. Trnavská univerzita, 624s. ISBN 978-80-568-0148-2.
-
ŠULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Ústí nad Labem: UJEP, ISBN 978-80-7414-791-3..
-
ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017, ISBN 978-80-7561-076-8.. ISBN 978-80-7561-067-6.
|