| Název předmětu | Výživa v pediatrii |
|---|---|
| Kód předmětu | KO/VPD5 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Výživové zvyklosti populace, rizikové faktory. 2. Energetická a biologická hodnota stravy. 3. Bazální metabolismus. 4. Složení stravy a význam jednotlivých složek ve výživě člověka. 5. Potřeba tekutin, živin a mikronutrientů. vitamíny a hypovitaminózy. 6. Specifika výživy dětí, výživa dítěte v jednotlivých obdobích vývoje. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Alternativní směry ve výživě. 2. Specifika výživy dětí, výživa dítěte v jednotlivých obdobích vývoje. 3. Výživa novorozenců, kojenců, nedonošenců. 4. Složení mateřského mléka. Náhražky mateřského mléka. 5. Výživa ženy ? výživa v období těhotenství a laktace, gestační diabetes. 6. Zásady podávání stravy dětem v jednotlivých obdobích vývoje.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o přirozené a umělé výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav dítěte. Seznamuje studenty se zásadami dietních opatření dle věku dítěte a vlivu malnutrice na průběh orgánových onemocnění. Upozorňuje na rizika vegetariánské nebo veganské stravy v dětském věku a vyzdvihuje kojení jako základ výživy novorozenců a kojenců. Součástí je i posuzování výživového stavu dětského pacienta a energeticko-nutriční bilance.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti v oblasti výživy, zná základní potřebu denních dávek živin, vitamínů a nerostných látek ve zdraví i nemoci a jejich vhodné potravinové zdroje. Student prokazuje široké znalosti v oblasti energetické potřeby organizmu, výživových nároků jedince s ohledem na věk, pohlaví a zdravotní stav. Student zná a propaguje kojení jako nejvhodnější výživu novorozence. Odborné dovednosti: Student umí objektivně zhodnotit alternativní způsoby výživy z hlediska výživových potřeb. Student umí stanovit výživové potřeby nemocných se zřetelem na vývojové zvláštnosti dětí. Student umí připravit a zhodnotit edukaci ženy o výživových potřebách kojence a batolete. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška
Povinná účast na seminářích. Splnění zápočtového testu, zkouška |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|