Předmět: Výzkum v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Výzkum v ošetřovatelství
Kód předmětu KO/VODK5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: - Základní pojmy (průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření). Typy klinických pokusů a studií, etické aspekty ? informovaný souhlas. Etika publikování ? autorský zákon, citační normy. Specifika výzkumu v ošetřovatelství: strategie výzkumu, priority výzkumu pro 21. století. Publikování a prezentování výsledků. Samostudium: Evidence Based Practice a Evidence Based Nursing Kvalitativní přístupy v ošetřovatelském výzkumu. Pozorování, zakotvené teorie, obsahová analýza. Case study. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi založené na důkazech (Evidence Based Practice a Evidence Based Nursing, dále jen EBP a EBN). Naučí je základní přístupy ve výzkumu (kvantitativní vědecký přístup, kvalitativní vědecký přístup), metodám a technice sběru dat kvalitativního a kvantitativního výzkumu, etickým zásadám vědecké práce v ošetřovatelství a vyhodnocování výsledků a možnostem jejich využití v profesní praxi i v prezentaci.
Odborné znalosti: Studenti znají zásady kvalitativního výzkumu a specifika výzkumu ve svém oboru. Jsou obeznámení s principem statistické analýzy. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni rozlišit metody kvalitativního a kvantitativního přístupu v ošetřovatelském výzkumu a jsou schopni připravit vědecký projekt. Obecné způsobilosti: Student chápe význam vědecké práce pro svůj obor, je schopen zásady vědecké práce ve svém oboru adekvátně aplikovat.
Předpoklady


Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Zpracování seminární práce.
Doporučená literatura
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
  • JAROŠOVÁ, D. & R. ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: Evidence Based Nursing. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.. ISBN 978-80-247-5345-4.
  • JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
  • MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-5085-8.(online: PDF).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr