|
Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Základní pojmový aparát užívaný v souvislosti s multikulturní problematikou. Multikulturalismus, transkulturalismus. 2. Etnocentrismus. Kulturní šok. Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče. 3. Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. 4. Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR, v zahraničí. 5. Komunikační, jazykové a kulturní bariéry v multikulturním prostředí. Sociální handicap cizince v majoritní společnosti. 6. Specifika edukačního procesu u člena jiného etnika, kultury. Témata seminářů: 1. Kulturní způsobilost zdravotnického pracovníka. 2. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. 3. Teorie kulturně shodné péče dle Leiningerové. 4. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. 5. Model Camphiny-Bacote. 6. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický, který učí studenty/ky kvalitně ošetřovat nemocné jiných kultur a etnik, tzn. nemocné s odlišnými socio-kulturními potřebami a prioritami. Rovněž ji připravuje na větší diverzifikaci pacientů (různorodost kulturní, národnostní, etnickou apod.). Tato připravenost se týká nejenom ošetřovatelství, ale také oblasti legislativní, politické a vzdělávací. Cílem je poskytnout vhodnou a účinnou podporu a pomoc ve zdraví a nemoci při respektování specifik každého cizince.
Odborné znalosti: Student/ka se orientuje v základním pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, definuje fáze kulturního šoku, rozumí metodám zkoumání v transkulturním prostředí. Zná vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin. Rozumí obsahu pojmu kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost. Umí vysvětlit modely kulturně ohleduplné péče. Chápe, že poskytování kulturně ohleduplné péče není poskytování nadstandardní péče jedincům jiných národností a kultur. Odborné dovednosti: Student/ka je schopen aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně. Umí komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti. Získá dovednost argumentace s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. Je schopen aplikovat v praxi své znalosti o zvycích, kulturních a komunikačních odlišnostech komunit cizinců a etnik. Obecné způsobilosti: Student/ka si osvojí znalosti o specifických kulturních odlišnostech etnik a komunikuje s jejich členy s respektem ke zvláštnostem kultury, je schopen obhájit své postoje v oblasti kulturní tolerance a způsobilosti vůči laické i odborné veřejnosti.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Docházka min. 80 % na semináře, odevzdání seminární práce, zápočtový test splněný na min. 75 %.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Cizinci: Počet cizinců. [online]. Dostupné z: http://www.czso.cz/..
-
HÁJEK, M., BAHBOUH CH. Muslimský pacient: principy diagnostiky, terapie a komunikace: manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 199 stran. ISBN 978802475631..
-
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství. 2013. Praha: Grada. 160 s. ISBN: 978-80-247-4413-1.
-
LAMKOVÁ, I., VOGELOVÁ, E. Vybrané kapitoly z multikulturního ošetřovatelství. 2014. Studijní opora. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií.
|